Genderneutraal kaartspel is internationale hit

Eigen foto

Waarom is een heer altijd meer waard dan een vrouw in het kaartspel? Dat vroeg Indy Mellink (23), EUR-alumnus en docente legal psychology aan de Erasmus Universiteit, zich vorig jaar af. Tijdens het kaarten zat Indy Mellink zich te ergeren aan de speelkaarten omdat de vrouw minder waard is dan de heer. Ze ontwierp daarom zelf een spel dat genderneutraal is en inmiddels is het al in veertig landen verkocht. Kritiek is er ook, maar Mellink blijft er rustig onder.

Mellink liet het er niet bij zitten en ontwikkelde het eerste volledig genderloze kaartspel, waarbij heer, vrouw en boer plaatsmaakten voor goud, zilver en brons. "Die rangorde kent iedereen van de olympische spelen”, vertelt ze aan het Algemeen Dagblad. Volgens Mellink weerspiegelt het huidige kaartspel de vroegere klassenmaatschappij en is het daarmee een subtiele vorm van seksisme. Het spel is niet onopgemerkt gebleven en ze verkocht al meer dan 2000 kaartspellen. Ook kreeg ze massaal interviewverzoeken en zelfs Youp van 't Hek moest er in zijn column iets over kwijt.

Veel media aandacht

"Het begon ’s ochtends met Radio Veronica, daarna volgden RTL Nieuws, de Linda, NPO Radio 1 en zo’n beetje alle Nederlandse media", vertelt ze aan de krant. Later die week volgde de internationale doorbraak. "Persbureau Reuters vroeg of ze met een filmploeg mochten langskomen en hebben me in mijn ouderlijk huis gefilmd." De video is al een half miljoen keer bekeken. Naast veel enthousiaste bijval, kreeg ze ook veel kritiek te verduren. In Groot-Brittannië foeterde de bekende tv-personality Piers Morgan in Good Morning Britain twee minuten lang op haar.

Rustig onder kritiek

In haar eigen mailbox regende het eveneens beledigingen en nare reacties. "Ik word voor van alles uitgemaakt. Dat mensen zich zo druk kunnen maken over een pakje kaarten", vertelt ze aan de krant. "Ik ken het internet," verklaart ze en ze toont zich ook begripvol: "Mensen hebben net zoals met Zwarte Piet het gevoel dat ik iets van hen afpak. Ik snap dat ergens wel.” Mellink voelt zich vooral gesteund door de positieve reacties en is al op een middelbare school gevraagd om te spreken over gender en gelijkheid.

Lees het hele item op AD.nl
en kijk haar interview op RTLnieuws.nl
Zie ook op NRC.nl