Air France heeft besloten om alle binnenlandse vluchten waarvoor een treinreis tot twee en een half uur duurt te schrappen. Volgens Floris de Haan en Susan Vermeulen, onderzoekers aan het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics, moet de trein een prominentere rol in de toekomst van Europa krijgen.
Verliesgevende binnenlandse vluchten
In 2013 draaide Air France een verlies van 717 miljoen euro op binnenlandse vluchten. In 2018 bedroeg dit verlies 189 miljoen euro, waarna de maatschappij besloot het aantal binnenlandse vluchten met 15% te verminderen. Wat staat een verdere vermindering van het aantal binnenlandse vluchten ten gunste van de trein nog in de weg?
Snellere of vergelijkbare treinverbindingen
De Haan en Vermeulen vernomen een hoog aantal binnenlandse vliegroutes in de top tien meest gevlogen routes tussen Europese steden in 2018. Acht van de tien vliegroutes nam plaats binnen hetzelfde land en voor zes daarvan duurde het hoogstens maar anderhalf keer zo lang om de trein te nemen. Elke dag vlogen gemiddeld 6758 passagiers tussen Madrid en Barcelona, terwijl de treinverbinding tussen de steden vergelijkbaar of zelfs sneller is.
Ontbrekende marktwerking
De Haan en Vermeulen hebben berekend dat de bezettingsgraad voor vliegreizen tussen Toulouse en Parijs 80% is, terwijl deze voor treinreizen slechts 67% is. Dit betekent dat gemiddeld 28% van de capaciteit onbenut blijft. Tussen Berlijn en Frankfurt ligt de bezettingsgraad nog lager: 75% voor vliegreizen en slechts 55% voor de trein. In de vrije markt zou de marktwerking een evenwicht moeten creëren dat ervoor zorgt dat er geen overcapaciteit ontstaat, maar van marktwerking lijkt hier geen sprake.
De toekomst van Europa
De Haan en Vermeulen zijn van mening dat de huidige crisis in de luchtvaartindustrie moet worden gezien als een kans om ons gedrag ten opzichte van het vliegverkeer te veranderen. De Europese Commissie moet alleen luchthavenslots ter beschikking stellen voor vluchten waarvoor de trein geen reëel alternatief is. Met andere woorden: Pak deze kans en geef de trein een prominentere rol in de toekomst van Europa.
- Meer informatie
Het volledige artikel van Het Financieele Dagblad, 25 mei 2020, kunt u hierboven downloaden.
- Gerelateerde links
- Kans duurzamer reizen voor het oprapen