Fraude met kinderopvangtoeslag door een BuitenSchoolseOpvang

De BuitenSchoolseOpvang in Capelle aan den IJssel werd aangeprezen door de basisschool en was bovendien gratis. Veel ouders brachten hun kinderen naar de opvang maar kwamen in grote financiële problemen. Gratis opvang bestaat niet en dat bleek toen zij belastingaanslagen kregen tussen de 5.000 en 80.000 euro. De ouders beschuldigen de eigenaar van de BSO nu van fraude. Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, geeft d.d. 27 april 2014 zijn visie bij het Radio 1 programma ‘Reporter Radio’.

Henk Nijboer kondigde aan Kamervragen te gaan stellen. Kavelaars is lid van de Commissie Van Dijkhuizen die vorig jaar aanbevelingen deed ter vereenvoudiging van het toeslagensysteem. ‘Ik denk dat die Kamervragen niet zo heel erg veel gaan helpen. Die zijn vermoedelijk veel op dit individuele geval toegespitst. Ik denk dat dat wat ver gaat, tenzij hij het in breder verband gaat betrekken. Dat is dan een goede zaak, want er moet wel iets aan dat toeslagensysteem gebeuren, dat is denk ik wel helder,’ aldus Kavelaars.

Klik hier voor het hele fragment bij het programma ‘Reporter Radio’ op Radio 1, 29 april 2014.