Forse financiele stimulans voor toponderzoek aan de ESE

De Erasmus Universiteit Rotterdam trekt met het Research Excellence Initiative (REI) in totaal twintig miljoen euro uit om toponderzoek op campus Woudestein verder te kunnen uitbouwen. Drie onderzoeksgroepen van de Erasmus School of Economics die gelden uit het REI krijgen toegekend zijn Gedrags- en gezondheidseconomie, Marketing & Innovatie en Finance. Zij ontvangen ieder één miljoen euro van het College van Bestuur, een bedrag dat door de Erasmus School of Economics wordt gematcht.

De genoemde drie onderzoeksgroepen van de Erasmus School of Economics behoren tot de top van hun onderzoeksveld en hebben hun excellentie bewezen door hun internationale publicaties en door het binnenhalen van belangrijke subsidies en grants. Buiten de Erasmus School of Economics ontvangen nog eens zeven toponderzoeksgroepen deze financiele stimulants.

Criteria
De voorstellen van de onderzoeksgroepen moesten een publicatiestrategie bevatten om een hoger niveau van ‘global impact’ te bereiken en een strategie om topsubsidies en grants binnen te halen, zoals bijvoorbeeld via de European Research Council, Horizon 2020, andere EU financiering en de Vernieuwingsimpuls van NWO.

Het Research Excellence Initiative  maakt onderdeel uit van de strategie van de universiteit om de kwaliteit van toponderzoek internationaal meer te profileren om zo toptalent aan te trekken en te behouden. Het REI is een jaarlijks initiatief.

Klik hier voor informatie over Gedrags- en gezondheidseconomie (Han Bleichrodt, Eddy van Doorslaer, Peter Wakker).

Klik hier voor meer informatie over Marketing & Innovatie (Stefan Stremersch, Benedict Dellaert).

Additionele informatie over Finance (Dick van Dijk, Patrick Verwijmeren) volgt.