Filmspecial: superhelden, metamodernisme en meer in Studio Erasmus

Op dinsdag 30 januari, tijdens de speciale Engelstalige IFFR-editie van Studio Erasmus, draait alles om film. Wat heb je eigenlijk aan superheldenfilms? Wat klopt er en wat niet? En waarom vinden wij foute beroemdheden eigenlijk zo fascinerend? EUR-wetenschappers vertellen tijdens Studio Erasmus@IFFR in Theater Rotterdam.

De Erasmus Universiteit over de actualiteit en het laatste academische onderzoek – dat is Studio Erasmus. Verrassend, prikkelend, maar altijd academisch verantwoord. Op dinsdag 30 januari 2018 in Theater Rotterdam, staan o.a. op het programma:

• Filosoof Robin van den Akker legt aan de hand van films het metamodernisme uit, de nieuwe stroming in de filosofie. We leven in een tijd waarin iedereen het gevoel heeft dat de wereld afstevent op een enorme ramp en dat er wat moet gebeuren. We proberen dat met kleinschalig goedbedoeld oprecht activisme, waar bijvoorbeeld stadsmoestuinen een voorbeeld van zijn. Anders dan in de jaren ’60, waarin de roep om grootschalige veranderingen klonk en anders dan in het postmodernisme van de kwinkslag. Denk bijvoorbeeld Bratt Easton Ellis met American Psycho versus Spike Jonze’s  Being John Malcovic.

• De wetenschap achter Wonder Woman, Spider-Man en Wolverine: cultuurwetenschapper Etienne F. Augé (EUR) en onderzoeker Barry Fitzgerald (TU Delft) over het hoe en waarom van superhelden. Etienne F. Augé bespreekt wat we hebben aan superhelden films en wat het zegt over hoe we naar mensen en de samenleving kijken. Barry Fitzgerald analyseert de technische werkelijkheid in de films en doet aan superhelden factchecken. Wakker worden: er is meer waar dan je denkt!

• Met zijn onderzoek naar hersenactiviteit kan Alexander Genevsky (Stanford University, RSM) veel beter het crowdfunding-succes van films voorspellen dan via bijvoorbeeld enquêtes. Maar hoe ziet die begeerte er uit op de fMRI-scan?

• Onze fascinatie voor ‘foute’ celebs – zoals Tonya Harding of Tom Cruise - verklaard door mediawetenschapper Simone Driessen.

En livemuziek door Job Greuter, die op zijn vleugel een eigenzinnige interpretatie van klassieke soundtracks ten gehore brengt.

Dinsdag 30 januari 2018 | 20.30 – 21.45 uur (inloop met livemuziek vanaf 20.00 uur) | Theater Rotterdam, foyer Rotterdamse Schouwburg| Toegang gratis, reserveren mogelijk via Studium Generale

Studio Erasmus is een programma van de Erasmus Universiteit, in samenwerking met International Film Festival Rotterdam, Vers Beton en de Rotterdamse Schouwburg. Presentatie: Geert Maarse.