Fair pay voor artiesten in de muzieksector: ESHCC onderzoekspartner in Fair Pop Pilot

Lakshmi live at Patronaat

De ketentafel Popmusici lanceert de Fair Pop Pilot. Van september tot en met november 2024 worden bij 8 deelnemende poppodia fair pay vergoedingen uitbetaald aan optredende artiesten en muzikanten. Dit gebeurt aan de hand van de eerder gepresenteerde Rekentool Popmusici, ontwikkeld met muzikanten, podia, managers en bookers om eerlijke honorariumrichtlijnen te bepalen. Tijdens de pilot onderzoekt Erasmus Universiteit Rotterdam de meest effectieve financieringsmethode en de effecten van fair pay op de sector. De pilot en het praktijkonderzoek worden gefinancierd door het Fonds Podiumkunsten, het Cultuurfonds en Fonds 21. De uitvoering is in handen van Platform ACCT.

De poppodia

De acht deelnemende podia zijn Hedon (Zwolle), Doornroosje (Nijmegen), Neushoorn (Leeuwarden), Melkweg (Amsterdam), EKKO (Utrecht), Paard (Den Haag), Patronaat (Haarlem) en Effenaar (Eindhoven). Bij de selectie is gelet op diversiteit in programmering, genre en regiospreiding. De acts die in de kleine tot middelgrote zalen geprogrammeerd zijn, komen in aanmerking voor deelname aan de pilot.

Praktijkonderzoek naar effectieve financiering routes

Het onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam richt zich onder andere op de vraag wat de meest effectieve weg van uitbetaling aan uitvoerend muzikanten en artiesten is. Daarom krijgen sommige acts en artiesten in de pilot een aanvullende fair pay vergoeding via de podia en anderen ontvangen deze direct, zonder tussenkomst van het podium. Onderzoekers Prof. Dr. Pauwke Berkers en Frank Kimenai van Erasmus School of History, Culture and Communication kijken naar de invloed van beide routes op de natuurlijke dynamiek van programmering. Zij onderzoeken welke invloed een fair pay betaling heeft op de beroepspraktijk van popmuzikanten en de bedrijfsvoering van podia. Ook wordt de rekentool breed in de praktijk gebracht en getest.

Fair pay vergoedingen voor optredende popmusici in vijf carrièrefases

De Rekentool Popmusici geeft popmuzikanten en hun opdrachtgevers inzicht in wat een fair pay beloning is en helpt bij het onderhandelen over een passende vergoeding. Met de rekentool kan door middel van 11 objectieve criteria worden bepaald tot welke carrière fase een artiest of act behoort: starting, upcoming, developing, mid-career, arrived. Gebaseerd op de betreffende carrière fase waarin een artiest of act zich bevindt, wordt aangegeven wat een eerlijke vergoeding zou zijn voor een liveoptreden op een podium. De cijfers zijn gebaseerd op vastgestelde normen rondom minimumloon, modaal loon en de bijstand en onderzoek naar de inkomsten en urenbesteding van popmuzikanten. Dit onderzoek werd eerder gedaan door adviesbureau Berenschot wat resulteerde in het rapport “De kloof tussen inzet en inkomsten van popmuzikanten”.

Presentatie pilot bij CPFE en resultaten op Eurosonic Noorderslag 2025

Op 16 september 2024 presenteert de ketentafel de pilot tijdens een sessie op het CPFE congres in TivoliVredenburg.  De eerste resultaten van de Fair Pop Pilot zullen in januari 2025 getoond worden op Eurosonic Noorderslag. De ketentafel Popmusici overhandigde daar eerder in 2023 het rapport van Berenschot “De kloof tussen inzet en inkomsten van popmuzikanten” aan de toenmalig staatssecretaris van Cultuur, Gunay Uslu. Vervolgens werd in 2024 de Rekentool Popmusici gepresenteerd. Met de Fair Pop Pilot worden al deze stappen in de praktijk gebracht én onderzocht.

Onderzoeker

Rekentool Popmusici

“De kloof tussen inzet en inkomsten van popmuzikanten”