Eurobonds lijken niet langer een taboe

Eurobonds
Erasmus School of Economics

Tijdens de Europese schuldencrisis in 2011 en 2012 kwamen ze al ter sprake: eurobonds. Het idee is dat de staatsschuld van lidstaten gezamenlijk gefinancierd wordt met deze obligaties, waardoor ook zwakkere leden altijd toegang hebben tot de kapitaalmarkt, zoals nu in tijden van crisis.

Financiële zelfmoord

De financieringskosten voor sterkere lidstaten gaan omhoog op het moment dat zwakkere landen kunnen meeliften op hun kredietwaardigheid. Hierdoor valt een belangrijke prikkel voor een goed begrotingsbeleid weg. Duitsland en Nederland wilden in het verleden dan ook niet weten van een dergelijke eurobond. ‘Garant staan voor elkaars financieel gedrag, staat gelijk aan economisch-financiële zelfmoord’, zegt hoofdeconoom Edin Mujagic van vermogensbeheerder OHV. Door de uitbraak van het coronavirus lijkt de situatie veranderd, zo zei bondskanselier Angela Merkel er tijdens de videoconferentie van de Europese regeringsleiders afgelopen donderdag er geen moeite mee te hebben als haar minister van financiën met zijn euro-collega’s over het idee na gaat denken.

Een oorlogssituatie

Volgens Mary Pieterse-Bloem, Professor van Financiële markten bij Erasmus School of Economics en hoofd obligatiebeleggen bij ABN AMRO, is het nu niet van belang is of je met eurobonds elke disciplinerende werking van nationale obligatiemarkten verliest. Veel politici en beleidsmakers maken op dit moment de vergelijking met een oorlogssituatie en bij een oorlog ga je eerst zo veel mogelijk geld verzamelen. Als de oorlog eenmaal uitgevochten is, ga je nadenken over hoe je het financiële toneel weer kunt ordenen. ‘Er is heel veel geld nodig om het virus te bestrijden, niet alleen medisch gezien, maar ook om economische schade te beperken’, zegt Pieterse-Bloem.

Het artikel uit Het Financieele Dagblad kan bovenstaand gedownload worden, 20 maart 2020.