EUR raadt vanwege coronavirus reizen naar China af

Thermometer

De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) raadt studenten en onderzoekers voorlopig af naar China te reizen. Als gevolg van de uitbraak van het coronavirus in de Chinese stad Wuhan zijn onze partneruniversiteiten in verschillende Chinese steden momenteel gesloten voor onderwijs en onderzoek.

Advies en monitoring

De EUR volgt de ontwikkelingen op de voet en volgt alle maatregelen die zijn gecommuniceerd door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Daarnaast is de Erasmus Universiteit in contact met de een eigen Arbodienst die goed is aangesloten op nationale en internationale ontwikkelingen.De meest actuele informatie over het nieuwe coronavirus lees je op de website van het RIVM. Het RIVM monitort de situatie in Nederland en geeft adviezen via https://www.rivm.nl/coronavirus. De EUR houdt die adviezen samen met andere Nederlandse universiteiten nauwlettend in de gaten.

Reisplannen?

Iedereen die naar het buitenland wil reizen, adviseren we het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken goed in de gaten te houden via: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/china/reizen/reisadvies.

Medewerkers en studenten die plannen hebben om naar China te gaan, adviseren we om niet af te reizen. Gezien de reisbeperkingen in veel Chinese steden, is het mogelijk dat sommige in Rotterdam verblijvende Chinese studenten niet volgens plan terug kunnen reizen naar huis of naar de eigen universiteit.

Op basis van het reisadvies van Buitenlandse Zaken heeft het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam besloten om:

1. Studenten dringend te ontraden om naar China te reizen.

2. Studenten in China te faciliteren als zij aangeven China te willen verlaten.

3. Medewerkers niet meer toe te staan om naar China te reizen.

4. Medewerkers in China actief te vragen of zij China willen verlaten en hen te faciliteren bij het nemen van persoonlijke maatregelen of vertrek.

FAQ

Inkomende studenten vanuit China zijn voorlopig gewoon welkom. Wel adviseren we alle studenten en medewerkers die recent in Wuhan of provincie Hubei zijn geweest of in nauw contact hebben gestaan met personen uit Wuhan of de provincie Hubei die ziekteverschijnselen vertonen, met spoed contact op te nemen met de eigen huisarts.

De ziekteverschijnselen die overeenkomen met die van het coronavirus zijn: je voelt je ziek met koorts dat wil zeggen 38 graden celsius of hoger, hoesten of ademhalingsproblemen of kortademigheid.

De belangrijkste maatregelen die mensen kunnen nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel. Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen voorkomen. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen.

Het zijn:

• Was je handen regelmatig
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes

Mensen die uit de regio Wuhan (China) komen en longklachten hebben kunnen telefonisch contact opnemen met de huisarts. Geef dan ook aan wanneer je de regio Wuhan bezocht hebt. De ziekteverschijnselen die overeenkomen met die van het coronavirus zijn: je voelt je ziek met koorts dat wil zeggen 38 graden celsius of hoger, hoesten en ademhalingsproblemen of kortademigheid.

Bij nieuwe informatie zal dit bericht geüpdatet worden.

Neem voor persvragen contact op met:

Rateb Abawi
press@eur.nl