EUR organiseert succesvolle week voor UNIC-communicatiemedewerkers

Campus faculty flags
Drie medewerkers luisteren tijdens de UNIC conferentie.
Alexander Santos Lima

Wat verbindt AI, GenZ, het Theater Rotterdam, het Lifeversity-initiatief bij EUR, Coca Cola-reclames en Crisiscommunicatie in tijden van oorlog? Het antwoord kwam naar voren tijdens twee dagen van inzichtelijke sessies op de UNIC Communications Staff Week op de EUR-campus. Van 3 tot 5 juni werd er een uniek perspectief geboden op impactvolle communicatie, dat werd geïnformeerd door strategische connecties, onderzoek of initiatieven binnen de universiteit.

De Staff Week, georganiseerd in samenwerking tussen het UNIC European University-team en de afdeling Marketing en Communicatie (M&C) van Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), bracht 35 collega's van 15 universiteiten uit heel Europa samen voor workshops, plenaire bijeenkomsten en begeleide brainstorms. De deelnemers waren grotendeels communicatie-experts en marketing / branding managers, met als gemeenschappelijk doel het definiëren van een "verhaal" voor het opkomende idee van een "Europese Universiteit", en geïnspireerd te worden door de diversiteit aan communicatiebenaderingen die bloeien binnen EUR.

Over UNIC

UNIC is een alliantie van Europese universiteiten die geworteld zijn in tien specifieke postindustriële stedelijke ecosystemen. Ze zijn toegewijd aan het ontsluiten van nieuwe Europese leer-, werk- en onderzoeksmodellen die de universiteit van de toekomst vorm zullen geven.

Medewerkers luisteren geboeid tijdens de UNIC conference.

Inspirerende sessies

Er werden inspirerende sessies gegeven. Zo gaf Aleksandra Stuip van Erasmus School of Economics een keynote over "Marketing gericht op GenZ". Door bureau iO Digital werd een overzicht gedeeld van AI in communicatie, en de Rotterdamse Brand Alliance gaf een introductie op de EUR-slogan "Make it Happen." In het iconische Theater Rotterdam werd er door het IDEA Center en de gemeente Rotterdam een workshop gegeven over inclusieve communicatie, waar we twee Coca Cola advertenties deconstrueerden, en was er een informatiebeurs over studentbetrokkenheid. Op deze beurs waren de Community for Learning and Innovation (CLI), Lifeversity, Engagement Hub, Student Wellbeing en Studeren met een Functiebeperking (Team SMF) aanwezig. Deelnemers namen ook deel aan een architectuurwandeling door het Rotterdamse stadscentrum, bezochten de DIT Day 2024-conferentie over "hoe transformeer je een universiteit" en luisterden naar belangrijke stakeholders binnen EUR, waaronder voorzitter prof. dr. Ed Brinksma.

De sessies werden ondersteund door een begeleide brainstorm onder leiding van Ernst Bakker en Jorian Waleson, medewerkers van de afdeling M&C, en werden afgesloten met een ontroerende sessie over crisiscommunicatie van UNIC's geassocieerde partners in Oekraïne, waaronder de Taras Shevchenko Nationale Universiteit van Kiev.

Groepsfoto van medewerkers tijdens de UNIC conferentie.

Nieuwe benaderingen van communicatie

De sessies benadrukten het belangrijke werk dat wordt gedaan in het smeden van nauwere banden tussen universiteit en stad, en onderstreepten de vaardigheden, zorgvuldigheid en openheid die essentieel zijn voor impactvolle communicatie. Door deze veelheid aan stemmen samen te brengen, blijven de strategische projecten en marketingprofessionals van EUR belangrijke deelnemers aan een voortdurende Europa-brede discussie over nieuwe communicatiebenaderingen en aan de voorhoede van het communiceren over impact in een veranderend Europa.

Raghav Krish, email: raghav.krish@eur.nl of bezoek de UNIC webpagina.