EUR-alumnus Feike Sijbesma vierde Grootofficier in de orde van Oranje-Nassau sinds 2000

Feike Sijbesma

Dit is een van de allerhoogste koninklijke onderscheidingen en toekenning komt zelden voor.

Sijbesma studeerde Bedrijfskunde aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en stond als CEO tussen 2007 en 2020 aan het roer bij DSM. Hij wordt geroemd om zijn bijdrage aan duurzaamheid en de samenleving. Ook was hij speciaal gezant van het kabinet in de strijd tegen Corona.

Sijbesma ontving al vele onderscheidingen, waaronder twee eredoctoraten en een duurzaamheidslintje. In 2009 ontving hij van Rotterdam School of Management, Erasmus University de Most Distinguished Alumni award. In 2018 was hij volgens De Volkskrant de ‘meest invloedrijke Nederlander’.

Studio Erasmus - Hans Smits

Studio Erasmus - Hans Smits en Feike Sijbesma over leiderschap in crisistijd

Speciaal gezant van het kabinet

In de (onbetaalde) rol van speciaal gezant van het kabinet leverde Sijbesma maandenlang een grote bijdrage, onder meer bij het voor Nederland verkrijgen van testmateriaal en de zoektocht naar een vaccin.

Over deze bijzondere rol werd hij vorig jaar geinterviewd in Studio Erasmus in een aflevering over leiderschap in crisistijd.

Grootofficier in de Orde van Oranje-Nassau

Grootofficier in de Orde van Oranje-Nassau is de tweede graad in de orde. Eerder kregen o.a. mr. Tjibbe Joustra (voormalig Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid) en mr. Piet Hein Donner (oud-minister en voormalig vicepresident van de Raad van State) de onderscheiding.