Hoe leid je de arts van de toekomst op? Binnen het Erasmus MC is de afgelopen jaren hard gewerkt aan een volledige herziening van het geneeskundecurriculum binnen het project ‘Erasmusarts 2030’. Het introduceren van nieuwe onderwijsmethoden vroeg ook om nieuwe kennis bij de docenten die het onderwijs zouden gaan geven. Tanisha Bachasing (projectmanager bij de Community for Learning & Innovation - CLI) heeft samen met het projectteam van het Erasmus MC deze transitie mogen begeleiden. In dit artikel legt ze uit hoe dit proces is verlopen en welke resultaten zijn behaald.
Innovatieve onderwijsmethoden
De afgelopen jaren werkte het Erasmusarts 2030-projectteam toe naar een nieuw curriculum voor de opleiding Geneeskunde. Dit nieuwe onderwijsprogramma is ontworpen om in te kunnen spelen op de veranderende eisen van het artsenberoep, waaronder ontwikkelingen in het zorglandschap en de opkomst van nieuwe technologieën. Om dit te bereiken, introduceerden ze innovatieve onderwijsmethoden en toetsingsvormen om studenten beter voor te bereiden op de praktijk van morgen. Dit zijn:
- Casusgestuurd Onderwijs (CGO): Studenten leren klinische kennis aan de hand van realistische casussen, waardoor zij deze kennis sneller eigen maken. Lees meer over CGO in dit interview met dr. Dik van Gent.
- Projectgestuurd Onderwijs (PO): Helpt studenten om te gaan met grote, complexe gezondheidsvraagstukken die maatschappelijke impact hebben.
- Vorming van Identiteit en Professionaliteit (VIP): Richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van de student, zodat deze zichzelf leert kennen in relatie tot het beroep van arts.
- Programmatisch Toetsen (PT): Een holistische manier van toetsen waarbij onder andere de prestaties van de student gedurende diens hele studie worden beoordeeld.
Opleiden van docenten
Team
Zo’n grote verandering in het curriculum vroeg ook veel van de docenten die het onderwijs zouden gaan geven. Om deze transitie te begeleiden, schakelde het projectteam in juni 2023 de hulp van CLI-projectmanager Tanisha Bachasing in. Tanisha ging binnen het project aan de slag als deelprojectleider docentprofessionalisering. Ze begon hiervoor met het samenstellen van een multidisciplinair team, bestaande uit onderwijskundigen van het Erasmus MC en van Risbo. Het team werd aangevuld met onderwijsexperts: docenten die vooroplopen als het gaat om nieuwe onderwijsmethoden en die hun collega’s kunnen inspireren en ondersteunen om zo draagkracht te creëren voor het project.
Training op maat
Samen met dit team richtte Tanisha zich enerzijds op onderwijsontwikkeling en anderzijds op docentprofessionalisering. Alle docenten die lesgeven in het eerste jaar van de bachelor moesten getraind worden in de nieuwe onderwijsmethoden. Bij een aantal doelgroepen had deze training prioriteit, zoals docenten die casusgestuurd onderwijs zouden gaan geven, en voor de ontwikkelteams zelf. Het trainen van deze eerste groepen gaf het team input en begrip voor het ontwikkelen van een basismodule in Canvas, een e-learning vol praktische informatie over de nieuwe onderwijsmethoden en context over de manier van lesgeven. In de module wordt de samenhang tussen de methoden benadrukt en wordt uitgelegd wat dit voor docenten in de praktijk betekent. Alle docenten kregen toegang tot deze module om zo bekend te raken met de methoden.
Naast de basismodule zijn er diverse trainingen op maat ontwikkeld die gericht zijn op specifieke onderwijsmethoden die docenten in hun lessen zouden gaan toepassen. Voorbeelden hiervan zijn 'Hoe ontwikkel je een casus?' en 'Hoe begeleid je studenten tijdens een casusbespreking of een project?'. Trainingen die zijn ontworpen om dieper in te gaan op de betreffende onderwerpen.
Tanisha omschrijft het gehele professionaliseringstraject als een “leercyclus met verschillende leerinterventies vanuit de verschillende moments of need van docenten”. Om goed in te kunnen spelen op deze moments of need, kreeg intervisie met onderwijskundigen in dit proces ook een belangrijke rol.
Resultaten en toekomst
Tanisha zal betrokken blijven tot het deelproject in december 2024 wordt overdragen aan de interne onderwijskundigen voor borging en doorontwikkeling. Het doel vanaf het begin van het project was om de interne capaciteit van de opleiding te versterken, zodat het traject ook zonder de ondersteuning van CLI en Risbo kan worden voortgezet.
Aan het einde van het traject (eind 2025) zullen er meer dan 200 docenten getraind zijn om de nieuwe onderwijsmethoden toe te passen in het eerste jaar van de bachelor. Om er zeker van te zijn dat het project de gewenste resultaten oplevert, staan er doorlopend evaluatiemomenten gepland. Hierbij zal worden geëvalueerd op reactieniveau, leerniveau en gedragsniveau. Het combineren van deze niveaus geeft een breed beeld van de effectiviteit van het leerproces en maakt duidelijk waar verbeteringen nodig zijn.
Start van het nieuwe curriculum
Met de start van het nieuwe collegejaar in september is ook het nieuwe curriculum van start gegaan. Op 30 augustus werd deze mijlpaal feestelijk afgetrapt met iedereen die meegewerkt heeft aan het project. Op 2 september zijn de eerste studenten in bachelor 1 gestart met hun geneeskundeopleiding in het nieuwe curriculum. Tot nu toe hoort Tanisha positieve geluiden van de docenten!
Meer weten of Erasmusarts 2030? Op de website vind je meer informatie en regelmatige updates. Hier kun je je ook aanmelden voor de EA2030 nieuwsbrief.
- Gerelateerde links
- Meer CLI nieuws