Erasmus Universiteit Rotterdam ontvangt 2 miljoen euro subsidie voor professionalisering 'Leven Lang Ontwikkelen'

Zonnige dag op campus Woudestein.
Drie mensen werken samen achter een computer.

De arbeidsmarkt verandert snel en vraagt om medewerkers met actuele kennis en vaardigheden. Daarom is het belangrijk dat werkenden en werkzoekenden zich blijven ontwikkelen. Erasmus Universiteit Rotterdam werkt hier al aan, maar heeft nu via het overheidsproject LLO-katalysator (Leven Lang Ontwikkelen) 2 miljoen euro subsidie ontvangen om dit nog beter te doen.

Deze subsidie vanuit het Nationaal Groeifonds stelt de universiteit in staat om de Leven Lang Ontwikkelen-organisatie (LLO) te professionaliseren. Zo bieden we als universiteit leeroplossingen op maat. Het wordt makkelijker voor werkenden om relevante cursussen te vinden en het onderwijs sluit ook beter aan bij de professionele leerder van vandaag.

Blijven leren & ontwikkelen

Het moet vanzelfsprekend worden voor iedereen om zich een leven lang te blijven ontwikkelen, ook na het afronden van initieel onderwijs. Een goed opgeleide beroepsbevolking is namelijk een van de fundamenten van de Nederlandse economie. Daarbij staan we in Nederland, maar ook wereldwijd, voor grote maatschappelijke transities die vragen om innovatieve oplossingen. De sociaaleconomische, maatschappelijke en technologische veranderingen volgen elkaar in snel tempo op. Mensen moeten daarom steeds kennis en nieuwe vaardigheden opdoen. Of het nu gaat om de energietransitie of de invloed van AI: steeds meer werkenden moeten bij- of omscholen.  De overheid heeft daarom Leven Lang Ontwikkelen al geruime tijd op de agenda staan.

Annelien Bredenoord

Rector magnificus Annelien Bredenoord is blij met de subsidie: "Onze universiteit is een plek waar kennis en ideeën samenkomen, en we geloven sterk in de waarde van voortdurende educatie. Je bent immers nooit te oud om te leren. Het Leven Lang Ontwikkelen-project sluit perfect aan bij onze missie om als civic university positieve maatschappelijke impact te creëren. Met deze subsidie kunnen we vakmensen nog beter ondersteunen bij hun bijscholing en persoonlijke ontwikkeling. Allemaal zodat ze topkwaliteit kunnen blijven leveren in een steeds veranderende arbeidsmarkt. Als universiteit zijn we trots om een actieve rol te spelen in het bevorderen van levenslange groei en ontwikkeling."

Aan de slag

Met deze subsidie zal Erasmus Universiteit Rotterdam het cursusaanbod toegankelijker maken voor mensen die eerder niet de weg naar de universiteit wisten te vinden, uitbreiden voor nieuwe doelgroepen (start & mid career) en de eigen expertise in LLO verder ontwikkelen. Het voorstel waar we de subsidie voor hebben ontvangen 'Crossing Bridges, Unlocking Knowledge' stelt de universiteit in staat om dit proces te versnellen.

Er komt een algemene serviceorganisatie Leven Lang Ontwikkelen die de LLO-activiteiten beter bundelt en het aanbod duidelijker en transparanter aanbiedt voor een bredere groep professionele leerders. Hierin gaat de universiteit onder andere werken aan de connectie met de regio in relatie tot LLO. Dit doen we door de aanstelling van een LLO-kennismakelaar, het opzetten en stroomlijnen van onze digitale systemen en processen en het makkelijker te maken voor de professionele leerder om ons te vinden. Daarnaast zetten we de subsidie in voor professionalisering van onze docenten op het geven van onderwijs aan professionals.

Portretfoto van Daniël van Vliet, Programme Director Lifelong Learning

Positieve maatschappelijke impact

"Ik ben ontzettend trots dat we met deze subsidie het Leven Lang Ontwikkelen bij de EUR een boost kunnen geven. We kunnen de LLO-organisatie nu versneld (verder) ontwikkelen om op deze manier ons aanbod beter en toegankelijker te ontsluiten. Zo versterken wij onze positieve maatschappelijke impact in de regio en daarbuiten."

Daniël van Vliet

Programmadirecteur Leven Lang Ontwikkelen

Voor wie zijn de cursussen en opleidingen?

Erasmus Universiteit ziet het als haar taak om cursussen en opleidingen te verzorgen voor de beroepsbevolking. Hierin vertalen we de laatste wetenschappelijke inzichten naar de werkvloer of het nu gaat om technici of economen.

De doelgroep zijn de starters op de arbeidsmarkt en mensen die in het midden van hun carrière zitten. Maar ook MBO'ers of HBO'ers die al even werken en nu willen doorgroeien met een universitaire cursus of opleiding. Binnen het programma kunnen we ook vakken binnen opleidingen aanbieden in plaats van dat iemand een totale opleiding moet volgen. Zodat de instap laagdrempelig is en we zoveel mogelijk mensen kunnen bereiken.

Het doel is om hen beter in staat te stellen om ingewikkelde veranderprocessen in te kunnen richten en te begeleiden. In haar strategie focust Erasmus Universiteit Rotterdam op het verbreden en beter toegankelijk maken van het academische onderwijs voor de professional die ofwel vakkennis, ofwel meer 'zachte' vaardigheden wil ontwikkelen, die essentieel zijn bij de grote veranderprocessen in de regio.

Op deze manier kan de universiteit bijdragen aan de veranderingen in de regio, door de beroepsbevolking van kennis te voorzien. En dat is uiteindelijk toch precies de rol van de universiteit: kennis toevoegen op belangrijke maatschappelijke thema’s en zo het debat en de veranderprocessen die daarbij horen voeden en ondersteunen.

Bekijk ons huidige aanbod. Het aanbod is nog niet compleet en binnenkort zal een nieuwe website worden gelanceerd.

Algemene vragen over Leven Lang Ontwikkelen en dit project? Stuur een mail.