Erasmus Universiteit Rotterdam: een plek voor iedereen

Sinds deze week is EUR aangesloten bij Workplace Pride
Students walking on campus with a bike
Katarina Putnik

Deze week ondertekende onze rector Annelien Bredenoord de samenwerkingsovereenkomst met Workplace Pride. Een internationaal platform dat de inclusie van LGBTIQ+ op het werk ondersteunt en bevordert. "Ik hecht veel waarde aan het creëren van een gevoel van saamhorigheid onder al onze studenten en medewerkers. Mijn streven is dat we allemaal volledig onszelf kunnen zijn, en geaccepteerd en gewaardeerd worden om wie we zijn."

Workplace Pride zal ons ondersteunen met netwerkactiviteiten en het delen van kennis. Een waardevolle partner in ons werk. Er zijn verschillende communities vanuit Workplace Pride waar onze studenten en werknemers zich bij kunnen aansluiten, zoals bijvoorbeeld de Academic community, Young community, Women community. Meer informatie over deze communities volgt binnenkort op MyEUR en de informatie zal worden gedeeld via de HR-nieuwsbrief. We kijken ernaar uit om samen met Workplace Pride en andere organisaties, evenals Erasmus Pride en Student Pride, te werken aan een inclusieve gemeenschap voor iedereen.

"Iedereen moet volledig zichzelf kunnen zijn binnen onze universiteit"

Annelien Bredenoord

Rector magnificus

Annelien Bredenoord

Annelien Bredenoord: "In mijn rol als rector magnificus hecht ik veel waarde aan het creëren van een gevoel van saamhorigheid onder al onze studenten en medewerkers. Mijn streven is dat we allemaal volledig onszelf kunnen zijn, en geaccepteerd en gewaardeerd worden om wie we zijn. Door ons aan te sluiten bij Workplace Pride geven we een teken aan onze LGBTIQ+-gemeenschap dat ze ertoe doen en dat ze gewaardeerde leden van onze EUR-gemeenschap zijn. Symbolen, rolmodellen en vertegenwoordiging zijn belangrijk bij het creëren van een inclusieve organisatie"

Studenten & medewerkers bij Pride March Rotterdam 2022

• Pride March Rotterdam 2022
  • Rotterdam Pride March 2022

Katarina Putnik
Helen Tibboel
Nicolette van Halem
Rotterdam Pride March 2022
Helen Tibboel
Rotterdam Pride March 2022

Pablo voelt zich op zijn plek bij RSM

Pablo Perez werkt sinds februari bij RSM als loopbaanadviseur. Dit jaar gaat hij voor het eerst naar de Pride Week in Rotterdam. Op zaterdag liep hij mee met de Pride March: “Tijdens deze vreedzame mars geven we een signaal aan de Rotterdammers, Nederland en wereld af: iedereen moet zichzelf kunnen zijn.”

Vind je het belangrijk dat de universiteit een plek is voor iedereen?

“Het is positief dat een organisatie er is voor alle werknemers. Iedereen moet zich fijn voelen op het werk. Ik vind het vooral belangrijk dat zo’n boodschap van bovenaf komt. En nu komt dat van het College van Bestuur: iedereen is welkom op onze universiteit. Als medewerkers zich blij en veilig voelen creëer je een gevoel van verbondenheid. Mensen presteren dan ook beter.

Het gaat ook niet alleen om LHBTIQ+. Collega’s met een beperking waar rekening mee wordt gehouden of collega’s met kinderen waar rekening mee wordt gehouden. Het gaat erom dat we iedereen ondersteunen binnen de universiteit. Wie of wat je ook bent.”

Pablo Perez on campus

Wat doe je precies bij de universiteit?

"Ik werk bij het 'RSM Career Centre' als loopbaanadviseur. Ik help studenten van de fulltime Master of Business Administration (MBA). Als loopbaanadviseur geef ik advies over hoe je een baan binnen Nederland vindt. Na het studiejaar blijven velen in Nederland om hier te werken. Het is heel anders om te solliciteren in bijvoorbeeld Mexico, dan in Nederland. We leren de studenten waar ze op moeten letten en hoe ze een carrière hier kunnen opbouwen."

Hoe bevalt je eerste half jaar bij de universiteit?

“Ik heb het heel erg naar mijn zin. We hebben een divers team met mensen met verschillende nationaliteiten. Er zijn verschillende ideeën en stijlen. Dat is ook de reden dat ik het zo leuk vind. We sparren met elkaar en daar leer je van. De interactie vind ik belangrijk. Het is een positieve omgeving en je voelt je welkom. Er wordt geluisterd naar de ideeën van iedereen.

De universiteit heeft een afdeling Diversiteit & Inclusie. Hoe kijk je daarnaar?

“Heel belangrijk dus dat er naar diversiteit en inclusie wordt gekeken. Dat vind ik ook heel leuk aan mijn team: het zijn allemaal bondgenoten. We steunen elkaar ook al zijn we heel verschillend.”