Erasmus Universiteit op IFFR 2015

Wetenschappers van de Erasmus Universiteit Rotterdam leggen de verbinding tussen film en wetenschap op het International Film Festival Rotterdam (IFFR) 2015, dat deze week begint. Zo verzorgt criminoloog Robby Roks een Tiger College bij de film ‘Girlhood’ en staat Studio Erasmus helemaal in het teken van film. Ook is er een Film Quiz. De Erasmus Universiteit is sinds 2013 partner van het IFFR.

Tijdens de komende editie van het internationale filmfestival in Rotterdam treden wederom diverse wetenschappers op, bij diverse programma’s:

Studio Erasmus
Op dinsdag 27 januari staat de wetenschappelijke talkshow Studio Erasmus geheel in het teken van film. In deze speciale IFFR-editie:
• Waarom houden democraten meer van drama? – Marketingonderzoeker Jason Roos over de relatie tussen politieke voorkeur en box office-succes
• Hoe ziet de ideale dood eruit? – Inez de Beaufort (hoogleraar medische ethiek) en Gert-Jan Kleinrensink (hoogleraar anatomie) brengen een ode aan de mooiste sterfscènes (en laten zien hoe het in ieder geval níet moet)
• Waarom brengt Nederland geen science fiction voort? – Etienne Augé over ‘what if’-scenario’s als voorwaarde van vooruitgang
• Is Rotterdam niet te filmen? – Stadshistoricus Paul van de Laar over de werkstad op het witte doek
• een interview met scheidend festivaldirecteur (en EUR-alumnus) Rutger Wolfson.

Verder de beste filmmuziek live vertolkt door Pip Alblas (rechtenstudent en Voice of Holland-kandidaat).

Tiger College
Voorafgaand aan de film ‘Girlhood’ geeft criminoloog Robby Roks op woensdag 28 januari een lezing over zijn onderzoek naar de Haagse afdeling van de Crips. Hoe is het om in een bende te zitten? Bestaat er in Nederland een gang-cultuur? En wat betekent het voor je identiteit als je er op jonge leeftijd in terecht komt?

Film Quiz
Tenslotte organiseert de EUR op maandag 26 januari de IFFR/Erasmus Film Quiz.

Alle details op site van SG Erasmus  en IFFR

Team Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T 010 4081216 of E press@eur.nl