Erasmus Tiger College 2019

Tiger College
Bas Czerwinski

Een van de top films van International Film Festival Rotterdam, voorafgegaan door een van de beste onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Isabel Awad geeft, voorafgaand aan de film 'Tel Aviv on Fire', een Engelstalig introductiecollege over de relatie tussen media en sociale rechtvaardigheid. Kunnen specifieke representatiestrategieën - zoals humor, belangenbehartiging, drama en parodie – een productieve dialoog tot stand brengen en zorgen voor een beter begrip op de machtsdynamiek?

Mediawetenschapper Dr. Isabel Awad is universitair docent aan Erasmus School of History, Culture & Communication. Haar onderzoek richt zich op de voorwaarden voor democratische communicatie en sociale rechtvaardigheid, met een nadruk op sociale ongelijkheid die geworteld is in opvattingen over culturele en raciale superioriteit. Specifieke voorkennis voor deze lezing is niet nodig.

Tel Aviv on Fire

Een komedie over het Arabisch-Israëlisch conflict? Weinig filmmakers die daar hun vingers aan willen branden, maar Sameh Zoabi bewijst met Tel Aviv on Fire dat er wel degelijk om kan worden gelachen. Hij neemt een verzonnen liefdesserie als uitgangspunt, over een spionne die anno 1967 getrouwd is met een Arabische man, maar zich ook in moet laten met een Israëlische militair. Omdat kijkers nog niet weten voor wie de vrouw zal kiezen, is het programma aan beide kanten van de muur mateloos populair.

Salem werkt op de set als productie-assistent en moet daarvoor dagelijks langs een strenge grensbeambte. Wanneer die een positievere rol voor de Joodse generaal eist, probeert Salem krampachtig het verloop van de tv-serie te beïnvloeden. Steeds duidelijker wordt dat dit onhaalbaar is. En zo weet Zoabi ook de vinger op de zere plek te leggen. Een decennialang conflict, luchtig uitvergroot als meeslepende soap.

IFFR Tiger College 2019 - Tel Aviv on Fire

Het Erasmus Tiger College 2019 is een samenwerking van Studium Generale, Erasmus Universiteit Rotterdam en International Film Festival Rotterdam. Klik hier voor de website van IFFR x Erasmus 2019.