Erasmus School of Law en Rechtbank Rotterdam intensiveren samenwerking met het vestigen van bijzondere leerstoel

Schelhaas, Bredenoord en Mendlik ondertekenen covenant

Met de ondertekening van een convenant op 27 september jongstleden, bekrachtigden Harriët Schelhaas, decaan van Erasmus School of Law, Annelien Bredenoord, voorzitter van het College van Bestuur van Erasmus Universiteit Rotterdam, en Julia Mendlik, president van Rechtbank Rotterdam, de samenwerking tussen Erasmus School of Law en Rechtbank Rotterdam. Om deze samenwerking verder te verstevigen en uit te breiden wordt de bijzondere leerstoel Rechtspraak in Theorie en Praktijk gevestigd.

Rechtbank Rotterdam en Erasmus School of Law richten samen een deeltijd (0,2 FTE) bijzondere leerstoel Rechtspraak in Theorie en Praktijk op voor een (senior)rechter. Hiermee beogen zij de samenwerking te verstevigen en de wisselwerking tussen de academische bestudering en de juridische praktijk van het recht verder te versterken. De vacature voor de leerstoel wordt binnenkort opengesteld.

Verbinding van juridische academie en praktijk

Naast een actieve rol als (senior) rechter bij Rechtbank Rotterdam is deze leerstoel gericht op de studie van rechtspraak; de manier waarop rechterlijke beslissingen tot stand komen, de rol van rechters en rechtbanken, en de invloed van rechterlijke uitspraken op de maatschappij en de rechtsontwikkeling.

Julia Mendlik, president van Rechtbank Rotterdam, reageert: "De samenwerking tussen rechtbank Rotterdam en de EUR is belangrijk voor het verbinden van de praktijk en de wetenschap. Alleen samen kunnen we studenten inspireren, nieuwe ontwikkelingen in de rechtspraktijk stimuleren en de effecten daarvan voor de samenleving onderzoeken. Daarom ben ik zo blij dat we de bijzondere leerstoel met de titel ‘Rechtspraak in theorie en praktijk’ zullen openstellen."

Harriët Schelhaas, decaan van Erasmus School of Law voegt daar aan toe: "De wetenschap is onlosmakelijk verbonden met de maatschappij en rechtspraktijk. Wij zijn dan ook heel blij dat we de mooie samenwerking met de rechtspraak kunnen verstevigen met een leerstoel. Dat draagt ook verder bij aan de impact van ons onderzoek in de Rotterdamse regio."

Juridisch Rotterdam werkt samen

De leerstoel illustreert de intensivering van de samenwerking tussen de Rotterdamse ketenpartners, Erasmus School of Law, het Openbaar Ministerie, Rotterdamse balie (Orde van advocaten) en Rechtbank Rotterdam. Recent (en voor het tweede jaar in successie) kwamen medewerkers van de genoemde ketenpartners bijeen voor de ‘Opening van het juridisch jaar’: een combinatie van de “opening gerechtelijk jaar” van de rechtbank, het Openbaar Ministerie en de advocatuur, gecombineerd met de opening van het academisch jaar van Erasmus School of Law.

De vacature voor deze nieuwe leerstoel zal binnenkort te vinden zijn op de websites van Erasmus School of Law en Rechtbank Rotterdam.