Erasmus School of Economics viert feest met eerste lichting ontvangers startersbeurs

Op campus Woudestein heeft Patrick Groenen, decaan van Erasmus School of Economics, de ontvangers van de startersbeurzen van dit jaar ontmoet. De starterssubsidie is één van de instrumenten die vorig jaar is geïntroduceerd als onderdeel van het Bestuursakkoord.

Startersbeurzen zijn specifiek bedoeld om de onderzoeksmogelijkheden voor recent aangestelde universitair docenten te benutten. Bij Erasmus School of Economics ontvingen dit jaar in totaal twintig universitair docenten een dergelijke beurs.

Het evenement bood een gelegenheid om de extra impact van kwalitatief hoogstaand onderzoek van de economische faculteit te vieren. Zo ontving elke ontvanger een gepersonaliseerd certificaat van de decaan als tastbaar aandenken aan het verkrijgen van de beurs. De samenkomst stelde de ontvangers ook in de gelegenheid om met elkaar te praten, bijvoorbeeld over hoe het extra budget ingezet kan worden en om te verkennen of er mogelijkheden voor synergie bestaan. Samen vormen de twintig subsidies een bijdrage van € 4,8 miljoen aan de directe onderzoekskosten van Erasmus School of Economics in de komende jaren.

Decaan Groenen merkt op: ‘Als onderzoekgedreven faculteit omarmen we deze kans om onze onderzoeksactiviteiten te benutten, vooral voor jonge onderzoekers. Deze subsidies helpen extra ruimte te creëren om uitdagende onderzoeksprojecten te ontwikkelen. Voor ons worden deze subsidies niet alleen ‘starterssubsidies’ genoemd omdat ze zich richten op onderzoekers in een relatief vroege carrièrefase, maar ook omdat de ontvangers de subsidies kunnen gebruiken om veranderingen in de samenleving op gang te brengen op basis van nieuwe economische inzichten. De starterssubsidie is dus een zeer welkom instrument om onze strategie te ondersteunen.’

Het Bestuursakkoord loopt tot 2030 en Erasmus School of Economics verwacht de komende jaren meer startersbeurzen uit te kunnen delen aan universitair docenten die hier voor in aanmerking komen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, +31 6 53 641 846.