Erasmus School of Economics verzekert zich van tweede plaats op Wereldkampioenschap Econometrie

Promovendi van het Econometrisch Instituut Stan Koobs en Sam van Meer zijn samen met masterstudenten Cil Bemelmans en Tobias Kers van Erasmus School of Economics op de tweede plaats geëindigd in de ‘Econometric Game’, bekend als het Wereldkampioenschap Econometrie.

Koobs, Van Meer, Bemelmans en Kers namen het in april op tegen 29 teams van andere topuniversiteiten, waaronder Harvard, Oxford en Cambridge University. De overwinning ging naar het team van Lund University, de derde plaats was voor het team van Universiteit Antwerpen.

De Econometric Game wordt jaarlijks georganiseerd door de Universiteit van Amsterdam. Tijdens twee inspannende wedstrijddagen komen de slimste econometristen samen om complexe casestudies aan te pakken. Topuniversiteiten sturen delegaties van vier studenten, waaronder maximaal twee PhD-kandidaten, om hun econometrische vaardigheden te demonstreren. De teams krijgen een case study voorgeschoteld, die ze in twee dagen moeten oplossen. Na deze twee dagen gaan de tien teams met de beste oplossingen door naar dag drie. Op de derde dag proberen de finalisten een tweede case op te lossen. Het Wereldkampioenschap Econometrie wordt afgesloten met de presentatie van de oplossingen door de finalisten aan alle deelnemers en de jury.

De case van dit jaar ging over “Causale effecten in het onderwijs”, waarbij deelnemers werden gevraagd de causale effecten van onderwijsbeleid te bestuderen met behulp van de bekende PISA-database, die onlangs ook in het Nederlandse nieuws werd benoemd. Tijdens de eerste twee dagen moesten de deelnemers het effect van de startleeftijd op latere onderwijsresultaten onderzoeken. Voor de finale kregen de deelnemers de opdracht om op creatieve wijze elk causaal effect van hun keuze te onderzoeken. Het team van Erasmus School of Economics gebruikte de modernste econometrische technieken in combinatie met machine learning-methoden om deze vragen aan te pakken. Sam van Meer en Stan Koobs pasten hun onderzoeksexpertise toe om de methodologie te ontwikkelen en te implementeren, terwijl Cil Bemelmans en Tobias Kers zich concentreerden op uitgebreid coderen en schrijven.

Promovendus

Van links naar rechts op de foto: Cil Bemelmans, Tobias Kers, Stan Koobs en Sam van Meer

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, 06 53 641 846.