Erasmus op bezoek in Rotterdamse wijken tijdens het Leven Lang Leren Festival

Bewoners tijdens de wandeling in Hoek van Holland.
Twee onderzoekers geven uitleg aan bewoners tijdens de wandeling in Hoek van Holland.
Alexander Santos Lima

Meer dan 50 onderzoekers van Erasmus Universiteit Rotterdam zijn afgelopen week in Rotterdamse wijkhubs in gesprek gegaan met inwoners van de stad. Van Hoek van Holland via Delfshaven tot IJsselmonde, en van het taboe op menstruatie tot biodiversiteit in de stad of muziek als medicijn: het was een veelzijdig programma en een geslaagde week. Het Leven Lang Leren Festival is een cadeau aan de stad Rotterdam in het kader van ons 22ste lustrum en werd afgesloten met een dag waarop iedereen welkom was op onze eigen campus Woudestein.

Honderden Rotterdammers kwamen op de stadsgesprekken in de wijken af. Door het kleinschalige karakter van de sessies, vaak met maximaal 20-30 deelnemers, was er veel ruimte voor inwoners om vragen te stellen of hun mening te geven. Juist dit aspect werd ontzettend gewaardeerd door zowel de Rotterdammers als de onderzoekers. Een bezoeker van sessie Gentrificatie in Katendrecht gaf aan: "Het was een heel leuke intieme sessie met medebewoners! Veel geleerd over de historie van de wijk, hoe deze veranderd is en de verschillende perspectieven op wat gentrificatie is. Vincent Baptist (de spreker, red.) leidde de sessie goed en gaf interessante aanvullende informatie."

Met medebewoners praten over feiten

Onderzoeker Joyce Weeland (rechts) luistert met een blij gezicht naar bewoners in Delfshaven.
Joyce Weeland (rechts)
Alexander Santos Lima

"Zinnig om met elkaar weer eens over feiten te praten en niet, of minder, over onderbuikgevoelens", gaf een bezoeker van een sessie over arbeidsmigranten in de wijk Carnisse aan: "Het zou goed zijn om dit soort momenten structureel te organiseren om Rotterdammers over problemen in hun wijk bij te spijkeren, in gesprek te komen met andere mensen (uit de bubbel) en los te komen van de steeds meer polariserende meningenmachine op tv en op sociale media."

Veel één-op-één gesprekken

Onderzoeker Daphne Voormolen organiseerde een sessie over geluk ‘Rotterdam, Make it Happy’ in de mobiele wijkhub voor het Centraal Station: "Het was volgens mij een geslaagde sessie. In totaal hebben er negentien mensen meegedaan aan mijn vragenlijst en hebben we ongeveer twaalf mensen ook echt face-to-face gesproken over geluk. Die gesprekken waren erg leuk en de reacties waren ook louter positief."

Open campusdag op Woudestein

Op zaterdag was iedereen die meer wil weten over wetenschappelijk onderzoek welkom op onze campus Woudestein. Zo’n 150 bezoekers kwamen af op sessies over bijvoorbeeld het negatieve effect van hittegolven in de stad of hoe je optimaal cognitief kunt functioneren als vijftigplusser. In het Erasmus Sports Building kon jong en oud terecht om te trainen op de Feyenoord-manier. De trainingen zijn speciaal door Feyenoord en onderzoekers van Erasmus Universiteit ontwikkeld voor een driejarig onderzoek. Ook kon je er leren hoe je een robotbal moet programmeren en zo een historisch doelpunt van Feyenoord kunt naspelen.

Vrouwelijke onderzoeker met lang blond haar staat college te geven in een collegezaal.
Leven Lang Festival 2024
  • Onderzoeker Maria Carmen Punzi geeft een college over menstruatiepijn.
  • Onderzoeker geeft college over nationale sporthelden.
  • Onderzoeker Julian Schaap geeft een college over muziek.

Leven Lang Festival 2024

Arie Kers
Onderzoeker geeft college over nationale sporthelden.
Arie Kers
Onderzoeker Julian Schaap geeft een college over muziek.
Arie Kers
Kind in Feyenoord tenue schiet op een doel met keeper, gezien van achter het doel.
Arie Kers
Voetballend kind, enkel gefotografeerd vanaf de benen.
Arie Kers
Onderzoeker Joyce Weeland zit aan tafel naar bewoners in Delfshaven te luisteren.
Alexander Santos Lima
Stadsgepsrek in de wijk Delfshaven.
Alexander Santos Lima
9/15 Joyce Weeland (rechts)
Alexander Santos Lima
Wijkcentrum in de Rotterdamse wijk Carnisse.
Alexander Santos Lima
Close-up van de wetenschapper die uitleg geeft aan bewoners in de Rotterdamse wijk Carnisse.
Alexander Santos Lima
Wetenschapper staat voor een groep met bewoners in de Rotterdamse wijk Carnisse uitleg te geven in een wijkcentrum.
Alexander Santos Lima
Onderzoekers met groepje bewoners in Hoek van Holland.
Onderzoeker Maria Carmen Punzi geeft een college over menstruatiepijn.
Onderzoeker geeft college over nationale sporthelden.
Onderzoeker Julian Schaap geeft een college over muziek.
Voetballend kind, enkel gefotografeerd vanaf de benen.
Stadsgepsrek in de wijk Delfshaven.
Wijkcentrum in de Rotterdamse wijk Carnisse.
Onderzoekers met groepje bewoners in Hoek van Holland.

Over het Leven Lang Leren Festival

Erasmus Universiteit Rotterdam bestaat 110 jaar en wil dit graag vieren met de Rotterdammer en de stad. In dit kader werd afgelopen week het Leven Lang Leren Festival gevierd met van 13 tot en met 17 mei bijeenkomsten met inwoners in de wijken, en op zaterdag 18 mei een campusdag. "Deze hele week stond in het teken van leren, onderzoeken en vieren. We merkten dat veel Rotterdammers heel trots zijn op hun stad. We hopen dat ze door het festival ook trots zijn op de prachtige universiteit in die stad. Wie weet levert dat ook weer mooie nieuwe samenwerkingen op met inwoners of organisaties", aldus de organisatie van het Leven Lang Leren festival.