Erasmus Hub! Rotterdam: de nieuwe pop-up actieve leerruimte in de stad

JDWA

We zijn verheugd om de aanstaande opening van de Erasmus Hub! Rotterdam aan te kondigen, een unieke en levendige tijdelijke pop-up actieve leerruimte in het hart van onze stad. Ontworpen om een omgeving van impactgedreven onderwijs, samenwerking en persoonlijke groei te bevorderen, zal de Erasmus Hub! Rotterdam een plek worden voor iedereen die op zoek is naar ervaringen met een focus op het maken van een positieve maatschappelijke impact in de wereld.

Deze tijdelijke pop-up (onderwijs) locatie die aan het begin van het academische jaar 2023/2024 wordt geopend, is een initiatief dat de beste aspecten van onze instelling combineert met de innovatieve geest van een creatieve, actieve leerruimte. De Erasmus Hub! Rotterdam zal dienen als een nexus, die studenten, docenten, professionals en enthousiastelingen uit verschillende vakgebieden en achtergronden met elkaar verbindt, allemaal verenigd door een gedeelde toewijding om een positieve maatschappelijke impact te maken.

Met de opkomst van impactgedreven onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam was er behoefte aan een tijdelijke actieve leerruimte, die kennisoverdracht en creatieve samenwerking mogelijk maakte. Erasmus Hub! Rotterdam zal een omgeving bieden die bevorderlijk is voor impactvol leren. De hub zal beschikbaar zijn voor alle faculteiten en (impactgedreven) vakken die behoefte hebben aan een actieve leerruimte, om zo een actieve leerervaring te bieden die studenten in staat stelt te werken aan hun impactcapaciteit om Erasmiaanse changemakers te worden. De ruimte is 660m2, inclusief 4 projectruimtes en één grote open flexibele ruimte. Het komt op de zuidelijke oever van Rotterdam op het voormalige margarine fabriek terrein, met uitzicht op de Maas en de bekende “pindakaaspotten”. De eerste onderwijsactiviteiten staan al gepland om komend academisch jaar van start te gaan.

“Ik ben erg blij dat we een tijdelijke actieve leerruimte openen in de stad Rotterdam, waar we kunnen leren en experimenteren hoe we dergelijke ruimtes het beste kunnen gebruiken. Echte groei en transformatie komen niet voort uit passieve observatie, maar uit de kracht van actief en impactvol leren. De bereidheid om uit onze comfortzones te stappen, benut ons volledige potentieel” - Daniël van Vliet, Director Erasmus Hub! Rotterdam

Bovendien zal Erasmus Hub! Rotterdam meer zijn dan alleen een creatieve ruimte. Het wordt een bloeiende gemeenschap, die verbindingen en samenwerkingen bevordert tussen individuen die een passie delen voor impactgedreven onderwijs. Hoewel het een tijdelijke locatie zal zijn, is het doel om een blijvende impact te hebben op het onderwijslandschap van de stad. Door een gevoel van doelgerichtheid, sociale verantwoordelijkheid en een toewijding aan positieve verandering bij te brengen, streeft de Hub ernaar een generatie van changemakers te cultiveren die een betere toekomst voor iedereen zullen vormgeven.

Terwijl we reikhalzend uitkijken naar de opening van de Erasmus Hub! Rotterdam en tijdens de zomer hard aan de slag gaan dit te realiseren, nodigen we studenten, docenten en professionals die gepassioneerd zijn betreft impactgedreven onderwijs en actief leren uit om met ons mee te gaan op deze transformatieve reis van ontdekking en groei. Als je meer informatie wilt over de mogelijkheden van deze locatie of geïnteresseerd bent om je vak of activiteit bij de Erasmus Hub! Rotterdam te organiseren, neem dan contact op via mail via hub@eur.nl.

Blijf op de hoogte voor verdere updates en details, want we kijken ernaar uit je te verwelkomen bij de Erasmus Hub! Rotterdam, waar onderwijs een katalysator wordt voor het creëren van een betere wereld.

Impact at the Core is een centraal innovatieprogramma aan de Erasmus Universiteit Rotterdam waarin we onderwijs ontwikkelen waarbij studenten samen op zoek gaan naar oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Dit doen we door het opzetten, versterken en samen ontwikkelen van zogenoemd impact-gedreven onderwijs. Daarmee bedoelen we onderwijs waarin onze positieve bijdrage aan de maatschappij een centrale rol speelt.