Erasmus-Descartes Conferentie 2021: deskundigen en jonge talenten debatteren over stedelijke vernieuwing en duurzame innovatie in de bouwsector

Tijdens de 19e editie van de Erasmus Descartes Conferentie zijn 12 studenten uit Nederland en Frankrijk in discussie gegaan met experts op thema’s als stedelijke vernieuwing, regeneratie en transformatie. De Erasmus Descartes Conferentie is een samenwerking tussen de Franse Ambassade in Nederland en de Nederlandse Ambassade in Frankrijk. Het evenement vond plaats op campus Woudestein en werd dit jaar mede-georganiseerd door de Economische Faculteitsvereniging Rotterdam (EFR).

Het belang van uitwisseling van kennis en expertise

De conferentie startte met een openingspanel, bestaande uit Ahmed Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam, Luis Vassy, Franse ambassadeur in Nederland en Robert-Jan Siegert, plaatsvervangend chef de poste, onder leiding van Lionel Devlieger. Burgemeester Aboutaleb benadrukte het belang van de uitwisseling van kennis en expertise tussen Frankrijk en Nederland. Daarnaast vroeg hij aandacht voor de sociale aspecten van bouw- en wederopbouwprojecten.

Aansluitend volgden twee paneldiscussies. Tijdens het eerste rondetafelgesprek gingen de jonge talenten en deskundigen met elkaar in gesprek over het thema sloop en hergebruik. Vertegenwoordigers van REMIX, BELLASTOCK en Paris Habitat lichtten hun manier van werken toe. In hun werk ligt de nadruk op correcte ontmanteling en hergebruik van wat waardevol is.

Het thema van de tweede paneldiscussie was innovatie, certificering en nieuwe materialen. Hélène Schwoerer van Paris Habitat gaf aan dat de nadruk vooral moet liggen op renovatie en vernieuwing van gebouwen, in plaats van het bouwen van nieuwe constructies. ‘Dit moet gebeuren zonder de bewoners van deze gebouwen uit het oog te verliezen.’

De conferentie werd afgesloten met enkele woorden van Luis Vassy, Robert-Jan Siegert en rector magnificus Annelien Bredenoord. Laatstgenoemde benadrukte het belang van het samenbrengen van experts met jonge talenten en multidisciplinaire samenwerkingen om complexe vraagstukken te benaderen. Robert-Jan Siegert onthulde het thema van de conferentie van 2022: Duurzame Luchtvaart; Hoe kunnen industrie en politiek decarbonisatie versnellen?