Er bestaat geen quick fix voor krapte op de arbeidsmarkt

Robin Utrecht, ANP

Klassen zonder leerkracht, een tunnel die dichtgaat omdat er geen personeel is, horecazaken waar geen lunch wordt geserveerd vanwege een gebrek aan koks. Er is een nijpend personeelstekort in veel sectoren. Wat eraan te doen? Hierover laten wetenschappers van Erasmus Universiteit Rotterdam zich uit in de media.

Een „blik arbeidsmigranten” opentrekken, dat is in ieder geval níét de manier om een groot personeelstekort op te lossen. Toch denken werkgevers vaak in zulke kortetermijnoplossingen, valt arbeidssocioloog Fabian Dekker in NRC op. “De quick fix, daar zijn we in Nederland dol op. Terwijl we juist aan het systeem – regelgeving, normen, arbeidsvoorwaarden – moeten sleutelen.”

Hij ziet meer in het verhogen van lonen en dan met name aan de onderkant: verhoog juist het minimumloon. Daarnaast kan er meer geautomatiseerd en gerobotiseerd worden. Bovendien is er een groep van 1,2 miljoen mensen die aan de staat. “Die zouden met enige ondersteuning zo aan de slag kunnen. Een werkgever moet bereid zijn ze te begeleiden, in ze te investeren. Het kost misschien drie tot vier maanden. Het is een fundamentele keus: kies je voor een snelle oplossing, of voor een duurzame?”

Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan Rotterdam School of Management, reageert in de Volkskrant op stakende medewerkers van de Primark, waar dure krachten worden ingewisseld voor goedkopere. Dat is volgens hem niet meer van deze tijd: “Je bent als werkgever nu juist afhankelijk van goed personeel. Schiphol moest uiteindelijk de lonen verhogen om meer beveiligers te kunnen aantrekken. Primark kan niet achterblijven.”

Fabian Dekker in NRC:

Cor Molenaar in de Volkskrant - Ook winkelpersoneel wil meer verdienen: ‘De opstand van de winkelstraat is begonnen’