Einde van een kort tijdperk, verbod op gokadvertenties in de sport

Vanaf juli 2025 zijn gokreclames verboden in Nederland. Over de effecten hiervan komt Thomas Peeters, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics, aan het woord in een artikel van het Algemeen Dagblad.  

Deze maatregel heeft ook voor de professionele voetbalsector serieuze gevolgen, aangezien 33 van de 34 clubs gesponsord worden door gokbedrijven. Het gevolg van het legaliseren van de online gokmarkt was al snel duidelijk. Er werd steeds meer online gegokt en er waren meer gokverslaafden die hulp zochten bij de verslavingszorg. In juli 2023 vonden de eerste reclamebeperkingen plaats, die een zeker effect lijken te hebben. 

Peeters beaamt dat er zeker gevolgen zullen zijn voor Nederlandse clubs op financieel gebied. Vooral de kleine clubs zijn in zijn ogen erg kwetsbaar als het gaat om beperkingen op het gebied van sponsoren. Peeters geeft daarnaast aan dat de inkomstenbronnen bij het betaald voetbal in Nederland al redelijk oneerlijk verdeeld waren, zonder dat het over de goksponsoren gaat. De financiële dominantie van de grotere clubs zal daarmee toenemen. 

Volgens Peeters kunnen gokbedrijven ondanks deze maatregelen nog steeds het Nederlandse publiek bereiken door wedstrijden op internationaal niveau. De Nederlander zal dan toch een associatie hebben met een bepaald gokbedrijf, nu ze al zeer bekend zijn in Nederland. Peeters denkt daarom dat deze maatregelen beter Europees geregeld zouden kunnen worden om het meeste effect af te dwingen. 

Universitair Hoofddocent
Thomas Peeters, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economics
Meer informatie

U kunt het hele artikel van het Algemeen Dagblad, 2 januari 2025, hierboven downloaden. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen