Eetgedrag kinderen beïnvloedt gedrag ouders

Pedagoge Monica Walhout heeft de Unilever Research Prijs 2016 gekregen voor haar scriptie over kieskeurig eetgedrag van kinderen en het gedrag van ouders. Walhout voltooide de Master Child and Family Studies van de opleiding Pedagogische Wetenschappen cum laude.

Omdat slechte voedingsgewoonten in de vroege kindertijd slechte voedingsgewoonten in volwassenheid voorspellen, is kieskeurig eten zorgelijk. Het komt veel voor in de vroege kindertijd, ouders maken zich vaak veel zorgen. Het kieskeurige kind wil geen nieuwe of specifieke voedingsmiddelen eten, waardoor het dieet weinig verscheidenheid kent en op den duur kan leiden tot een gebrek aan essentiële voedingsstoffen. Daarom is er bij deze kinderen verhoogd risico op ondergewicht, of, als ze compenseren met ongezonde snacks, op overgewicht.

Gedrag ouders
Walhout ontdekte dat minder goede ouderschapsvaardigheden niet een risico zijn voor kieskeurig eten, maar eerder een gevolg ervan zijn. Vanwege hun ongerustheid en zorgen over de gezondheid van het kind letten ze niet meer goed op de signalen van het kind, als het bijvoorbeeld aangeeft dat het genoeg heeft. Dit heeft tot gevolg dat er kans is op onder- of overgewicht.

Monica Walhout  krijgt de Unilever Researchprijs 2016 voor haar ambitieuze onderzoek. Ze voerde geavanceerde analyses uit met data van de Generation R Studie van het Erasmus MC. De uitkomsten van het onderzoek leveren nieuwe inzichten voor de wijze van behandelen van gezinnen waarbij kieskeurig eetgedrag leidt tot onder- over overgewicht.

Haar scriptie, ‘Maternal sensitivity and food fussiness in early childhood: A Generation R Study’, is geschreven voor de Master Child and Family Studies, van de opleiding Pedagogische Wetenschappen, onder de begeleiding van dr. Maartje Luijk.

Unilever Researchprijs
Met de Unilever Research Prijs, die jaarlijks wordt uitgereikt aan een aantal onderzoekers, wil Unilever haar waardering uitspreken voor belangrijk wetenschappelijk onderzoek op het gebied van chemie, biologie, biotechnologie, agrarische wetenschappen, werktuigbouwkunde en sociale wetenschappen zoals dat aan de Nederlandse universiteiten wordt onderricht.
De prijs bestaat uit een cheque van 2500 euro.

Marjolein Kooistra, mediarelaties FSW, e-mail: kooistra@fsw.eur.nl, tel. 010 4082135