De masteropleiding Psychologie van Digitale Media is de eerste publiek gefinancierde master van Erasmus Universiteit Rotterdam die per 1 september 2022 volledig online van start gaat. Het ErasmusU_Online team van de Community for Learning & Innovation (CLI), de drie cursuscoördinatoren en het ondersteunend personeel hebben het afgelopen jaar hard gewerkt om dit mogelijk te maken.
In de opleiding Psychologie van Digitale Media wordt al veel gebruik gemaakt van online onderwijs. De afgelopen twee jaar bestond het programma uit cursussen in online, hybride en on-campus formats. Aangezien de master wordt gegeven door docenten die deskundig zijn in het gebruik van digitale media én het feit dat de inhoud van het curriculum zeer geschikt is voor online onderwijs, wordt het starten van een volledige online master gezien als een logische volgende stap.
Impact van digitale media
Prof.dr. Rolf Zwaan, dr. Daantje Derks en dr. Huib Tabbers zijn de leidende cursuscoördinatoren voor deze master. “Deze master gaat over het verkrijgen van een psychologisch perspectief op de rol van digitale media in ons persoonlijke en professionele leven”, prof. legt Zwaan uit. “We leren studenten om bewustzijn te ontwikkelen over de impact van digitale media op gedrag, en om wetenschappelijke kennis te gebruiken om het ontwerp van digitale omgevingen voor werk, communicatie of leren te analyseren. Studenten kunnen origineel onderzoek doen naar de impact van dergelijke omgevingen op het menselijk gedrag.”
Huidige studenten én nieuwe doelgroepen
Dr. Derks vervolgt: “(Inter)nationale studenten die net zijn afgestudeerd aan een bachelor of master Psychologie zijn onze belangrijkste doelgroep, maar de opleiding zou ook geschikt kunnen zijn voor nieuwe doelgroepen. Denk aan (inter)nationale studenten die fysiek of financieel niet in staat zijn om naar de campus te komen, of niet naar de campus willen komen vanwege de reisafstand of de huisvestingsproblematiek in Rotterdam en andere Nederlandse steden. Of denk aan life long learners, de werkende professionals die hun kennis en (academische) vaardigheden willen ontwikkelen. Het zou mooi zijn om hun praktijkervaring en voorbeelden “uit het veld” toe te voegen voor de studenten zonder voorafgaande werkervaring.”
De eerste op dit gebied
“Er bestaat in Nederland geen andere psychologieopleiding die zich richt op digitale media”, zegt dr. Tabbers. “Er worden een paar algemene digitale mediaprogramma’s aangeboden zonder deze psychologiefocus, maar die worden nog niet als online variant aangeboden. We bieden een geavanceerde analytische reflectie van de effecten van digitale media, praktisch toe te passen tijdens je carrière. Wij doen als docenten actief onderzoek naar deze thema’s en zijn continu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in het vakgebied.”