Dr. Gijs Elshout (Erasmus MC) implementeerde nieuwe webcolleges en webinars in de bachelor Geneeskunde. Dr. Delia Dumitrica (ESHCC) bouwde een online applicatie voor onderwijs in kwalitatieve methoden die ook voor andere faculteiten bruikbaar is.
Blended Learning in Qualitative Data Analysis - Improving Student Knowledge and Skills
Dr. Delia Dumitrica nam waar dat studenten vaak worstelen met kwalitatieve methodologie vakken. De enorme hoeveelheid informatie die ze in relatief korte tijd moeten verwerken, kan ervoor zorgen dat ze zich niet voorbereid voelen op de praktische aspecten van data-analyse.
Om dit probleem aan te pakken, werden er zes digitale modules geïntegreerd met de colleges en de tutorials. Dit project had het doel om blended-onderwijsmodules te integreren in het vak CM2006. De modules behandelden de volgende methoden voor kwalitatieve data-analyse:
- Retorische analyse
- Semiotische analyse
- Narratieve analyse
- Constructivistische geaarde theorie
- Thematische analyse
- Discoursanalyse
Elke module combineerde literatuur met video's van experts en praktische analyse, die op de CM2006 Canvas pagina werden geüpload. Een groot aantal studenten vonden de modules effectief, plezierig en nuttig in termen van hun eigen niveau van voorbereiding. Mocht je sommige van deze modules in je eigen vakken in Canvas willen gebruiken, stuur dan je verzoek naar Dr. Dumitrica (dumitrica@eshcc.eur.nl).
New weblectures and webinars in the Bachelor’s programme of Medicine
Dr. Gijs Elshout implementeerde nieuwe webcolleges en webinars in de bacheloropleiding Geneeskunde. In deze hoorcolleges werden uitgebreide overzichten gegeven van de eerder bestudeerde medische thema's. In de webinars werden klinische casussen besproken met medische specialisten en huisartsen. Hier werden verschillende benaderingen en overtuigingen van de artsen aan de studenten getoond.
De webcolleges hielpen ongeveer 400 geneeskundestudenten zich voor te bereiden op een belangrijk tentamen aan het einde van hun eerste bachelorjaar. Dr. Gijs Elshout hoopt in de toekomst ongeveer 1200 studenten te bereiken. Ook deed hij waardevolle ervaring op met het organiseren van webinars met de studio. Studenten waardeerden de webinars enorm, vooral de interactieve manier van communicatie.
- Meer informatie
Als docent heb je wellicht ideeën om je onderwijs verder te vernieuwen en verbeteren. Deze ideeën kunnen direct bijdragen aan het realiseren van de Hoger onderwijs Kwaliteitsafspraken (HoKa) en de EUR strategie 2024 in future-oriented education.
Met een CLI Fellowship stimuleer je onderwijsinnovatie en onderwijsonderzoek binnen je faculteit en de gehele EUR. Lees meer op www.eur.nl/fellowships.