Een school als ‘lerende organisatie’ werkt

Child with Crayons
Aaron Burden via Unsplash.com

Scholen die het vermogen hebben zich routinematig te veranderen en zich aan te passen aan nieuwe omgevingen en omstandigheden, ook wel een ‘lerende organisatie’ genoemd, hebben vaak een hogere werktevredenheid, zelfdoeltreffendheid en responsiviteit aan behoeften van het personeel. Dit blijkt uit het proefschrift van Marco Kools dat hij op 17 april verdedigt aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Als reactie op de vaak teleurstellende resultaten van hervormingen en het onvermogen van veel scholen om hun innovaties in leven te houden, pleit een groeiend aantal academici, beleidsmakers en onderwijspersoneel ervoor om scholen te conceptualiseren als ‘lerende organisaties’. Daaronder wordt verstaan ‘een school die het vermogen heeft zich routinematig te veranderen en zich aan te passen aan nieuwe omgevingen en omstandigheden, doordat haar leden, individueel en samen, leren om hun visie te realiseren’.

Wanneer is een school een lerende organisatie?

Schoolleiders, beleidsmakers en andere betrokken partijen moeten bij de ontwikkeling naar een ‘lerende organisatie’ letten op de volgende innovatie actoren: gedeelde visie op het leren van studenten, permanente leermogelijkheden en systemen voor leren voor personeel, teamleren, een cultuur van onderzoek en innovatie, leren met de externe omgeving en leiderschap voor leren.

Positieve invloed op HR-zaken en leerprestaties

Uit het onderzoek van Marco Kools blijkt dat een school als lerende organisatie een positieve invloed heeft op bepaalde HR-zaken als werktevredenheid, zelfdoeltreffendheid en responsiviteit aan behoeften van het personeel. En een verbetering in deze HR-zaken beïnvloedt de prestaties van de organisatie, betere leerresultaten, positief.

“Beleidsmakers, academici en anderen die werkzaam zijn in het onderwijs en andere publieke sectoren, kunnen deze bevindingen gebruiken als ondersteunend bewijs om mensen te overtuigen hun organisaties te ontwikkelen als lerende organisaties en hen advies te geven over hoe dit te doen, vanwege de voordelen die dit kan hebben voor hen en de organisatie”, zegt Marco Kools.

Promotie

Marco Kools verdedigt op vrijdag 17 april zijn proefschrift getiteld: ‘Schools as Learning Organisations. The concept, its measurement and HR outcomes’ aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Onderzoeker
Dr. Marco Kools

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl