Is een passief inkomen wel zo passief als het lijkt?

Patrick Verwijmeren, Pofessor of Corporate Fince at Erasmus School of Economics
de Volkskrant
Erasmus School of Economics

Is een passief inkomen wel zo passief als het lijkt? En hoe werkt het in de praktijk? In een podcast van de Volkskrant praat Patrick Verwijmeren, hoogleraar corporate finance aan Erasmus School of Economics over een trend rond het passief inkomen én hij geeft advies over hoe je kunt beginnen met beleggen.

Tijd kopen

Onder passief inkomen verstaan we het verdienen van geld zonder dat je op dat moment werkt. Vaak gaat er wel een investering aan vooraf. Denk bijvoorbeeld aan beleggen of het verhuren van een vakantie huisje. Verwijmeren geeft aan dat hij geen passief inkomen heeft, aangezien hij er voor kiest zijn beleggingen te laten staan en pas ver in de toekomst te verkopen. Op het moment dat je het geld van je beleggingsrekening afhaalt zou je passief inkomen hebben. ‘Met passief inkomen koop je eigenlijk tijd. Door te beleggen heb ik de mogelijkheid om in de toekomst minder te werken of zelfs te stoppen met werken.’

Risico verspreiden

Vaak in crises zie je dat mensen hun carrière heroverwegen. Dan kan het een optie zijn om voor passief inkomen te kiezen en het anders aan te pakken, zegt Verwijmeren. Toch zitten er ook risico’s aan vast. ‘Het is vaak lastig in te schatten als je ergens aan begint wat de potentie is. Zeker met boeken schrijven, daarbij valt het vaak vies tegen hoeveel werk erin zit. Ook met beleggen is het vaak per definitie onzeker hoeveel je eraan kunt verdienen.’ Volgens Verwijmeren is het vooral belangrijk om je risico te spreiden en niet al je geld in één belegging te stoppen.

Het volledige item van de Volkskrant, 3 augustus 2021, kunt u hier vinden.