Een kansengelijke samenleving is beter voor iedereen

NPO Radio 1
Bastian Ravesteijn, researcher at ESE.

Op 30 november 2023 verscheen Bastian Ravesteijn, universitair docent toegepaste economie aan Erasmus School of Economics, in het NPO Radio 1-programma ‘De Nacht van NTR’. Iedere week schuift een andere wetenschapper aan om te vertellen over het onderwerp waar hij of zij onderzoek naar doet. Ravesteijn schoof aan om dieper in te gaan op zijn onderzoek naar kansengelijkheid en sociale verzekeringen.

Voor het begrip kansengelijkheid bestaan verschillende definities. De meest omvattende, is volgens Ravesteijn dat de uitkomsten in je leven vooral moeten afhangen van de dingen waar je wat aan kunt doen, zoals de keuzes die je maakt. De factoren waar je niks aan kunt doen, zoals de omgeving waarin je opgroeit, horen geen rol te spelen in de uiteindelijke uitkomsten in je leven.

‘In een kansengelijke samenleving moeten mensen die pech hebben door factoren waar ze niks aan kunnen doen, gecompenseerd worden met behulp van beleid’, stelt de universitair docent. Kansenongelijkheid speelt op in samenlevingen waar dit niet, of in mindere mate gebeurt. Uiteindelijk is een kansengelijke samenleving beter voor iedereen, concludeert Ravesteijn.

Universitair Docent

U kunt de volledige uitzending van NPO Radio 1, 30 november 2023, hier beluisteren.