Een eerlijke en inclusieve benadering van toetsing en beoordeling

Welke manieren kunnen worden gebruikt om eerlijke toetsing en beoordeling in academische context te stimuleren?
Overzicht Campus Woudestein en de skyline van Rotterdam.
CLI - klok

Op 25 september vond de workshop 'FAIR Assessment & Grading Practices' plaats in het Erasmus Education Lab. De sessie werd gegeven door Aki Negate en Fanny Passeport van ErasmusX, en Marijn van den Doel van RSM, en was georganiseerd door de Community for Learning & Innovation (CLI). Tijdens de workshop gaven de workshopleiders waardevolle inzichten die kunnen worden toegepast voor een eerlijker beoordelingsproces.

De behoefte aan meer gelijkheid en inclusiviteit in het beoordelingsproces

Aan het begin van de workshop bleek dat iedereen het met elkaar eens was: cijfers en beoordelingen zijn een belangrijk onderdeel van het onderwijs en iedereen kan zijn aanpak verbeteren om dit onderdeel eerlijker te maken. Een diverse groep deelnemers vanuit verschillende faculteiten en vakgebieden sloot zich aan bij de facilitators. Aki Negate, student-assistent bij ErasmusX en student Psychologie, bracht een waardevol studentenperspectief aan tafel. Vanuit ErasmusX faciliteerde ook Fanny Passeport de workshop. Fanny is onderwijsontwikkelaar en promovendus op het gebied van feedback. Aki en Fanny werden vergezeld door Marijn van den Doel, een learning innovation consultant bij RSM, die aanvankelijk deelnam aan de workshop als deelnemer voordat hij zelf facilitator werd. "Ik was erg geïnteresseerd in de inzichten die de workshop mij gaf," zegt Marijn. "Met behulp van de workshop ben ik me meer bewust geworden van mijn impliciete vooroordelen, en omdat ik het als erg waardevol zie wilde ik graag meedoen aan de workshop als facilitator."

Verschillende persoonlijke omstandigheden

Een van de belangrijkste doelstellingen van de sessie was om deelnemers bewust te maken van hun persoonlijke vooroordelen, macht en privileges. Op basis hiervan benadrukten de workshopleiders hoe meer empathie en begrip kan worden gecreëerd tussen onderwijzend personeel en studenten. De eerste oefening vroeg de deelnemers om naar voren te komen als ze het eens waren met stellingen over hun eigen prestaties op school, de steun die zij thuis kregen van hun familie, en het gevoel vertegenwoordigd te zijn. Aan het einde van deze oefening werd duidelijk dat niet iedereen dezelfde mate van macht en privileges heeft, en dat deze verschillen grote invloed kunnen hebben op ervaringen en bijvoorbeeld op academisch succes. Om deze reden is rechtvaardigheid (equity) een belangrijk onderdeel van het beoordelingssysteem. Elke student heeft een andere achtergrond, mate van steun, en persoonlijke omstandigheden, waar we over na moeten denken bij het ontwerpen van beoordelingen en beoordelingsinstrumenten.

Diverse perspectieven op onderwijsbeoordeling

Bij de tweede activiteit kregen de deelnemers vier stellingen voorgelegd en moesten ze in een van de vier hoeken van de kamer gaan staan met vier verschillende standpunten (helemaal mee oneens, mee oneens, mee eens of helemaal mee eens). Deze stellingen hadden betrekking op blind scoring, gelijke omstandigheden tijdens toetsen, en gelijke kansen om te slagen. De meeste deelnemers bevonden zich in dezelfde hoek van de ruimte voor elk van de stellingen. Desondanks verschilden ze door hun professionele en soms persoonlijke achtergrond in hun benadering van de stellingen. Dit zorgde voor een interessant gesprek voor elke vraag, omdat ze tot vergelijkbare conclusies kwamen vanuit verschillende standpunten en ervaringen. Hierdoor werd hun perspectief op rechtvaardigheid/equity (in plaats van gelijkwaardigheid/equality) verbreed. Zoals altijd waren er ook punten van onenigheid, bijvoorbeeld over de eerlijkheid van individuele cijfers versus groepscijfers. Uit het uiteenlopende denken kwamen echter waardevolle inzichten en vervolgvragen naar voren.

Implicaties voor toetsing en cijfers

Op het einde van de sessie deelden de begeleiders enkele belangrijke punten om in gedachten te houden bij het benaderen van equity en inclusiviteit in beoordeling. Een goed punt om mee te beginnen is het erkennen van onze positie (in termen van macht en privileges). Ze presenteerden en verduidelijkten het concept van intersectionaliteit, en benadrukten het belang van het erkennen van onze eigen positie en hoe onze verschillende identiteiten onze persoonlijke ervaringen en interacties met zowel onszelf als anderen beïnvloeden. Dit stelt ons in staat om onze eigen vooroordelen te identificeren. Verder gaven ze enkele voordelen die kunnen voortvloeien uit het feit dat inclusie onze "Poolster" is, die ons helpt vertrouwen te ontwikkelen, variabiliteit en flexibiliteit te vieren en samenwerking tussen docenten en studenten aan te moedigen.

Meer weten? De drie facilitatoren hebben een handleiding ontwikkeld met de naam "FAIR Assessment & Grading", die uit deze workshop is voortgekomen en hier kan worden gedownload.