Econometric Institute laat zich zien op IAAE-conferentie

Dertien onderzoekers van het Econometric Institute van Erasmus School of Economics presenteerden papers op de conferentie van de International Association for Applied Econometrics (IAAE) in Thessaloniki, Griekenland. Opvallend was dat meer dan de helft van de vertegenwoordigers van Erasmus School of Economics promovendi waren.

Het belangrijkste doel van IAAE is om het onderwijs in econometrie en de toepassingen daarvan op verschillende gebieden binnen de economie te bevorderen. Erasmus School of Economics is gewoonlijk sterk vertegenwoordigd op de jaarlijkse IAAE-conferentie, en dit jaar was geen uitzondering.

Verschillende faculteitsleden van het Econometric Institute, waaronder hoogleraar Robin Lumsdaine en universitair docent Anastasija Tetereva, presenteerden hun onderzoek. De gepresenteerde papers maakten gebruik van geavanceerde econometrische en machine learning-tools om een breed scala aan onderwerpen te onderzoeken, waaronder cryptovaluta (dr. Maria Grith), genderbias (dr. Eyo Herstad), grootschalige taalmodellering van internationale centrale bankcommunicatie (prof.dr. Robin Lumsdaine), inflatievoorspelling (Aishameriane Schmidt), asset-allocatie (dr. Anastasija Tetereva) en optieprijsstelling (dr. Evgenii Vladimirov). Andere papers, zoals die van promovendi Xiaomeng Zhang en Sam van Meer, bevatten resultaten die nuttig zijn bij het uitvoeren van beleidsevaluaties. Andere aanwezige onderzoekers waren universitair docenten Rasmus Lönn en Eoghan O’Neill en promovendi Simon Donker van Heel en Jens Klooster.

Dat zoveel onderzoekers van het Econometric Institute papers geaccepteerd kregen voor deze conferentie, benadrukt de wereldwijde reputatie en het wetenschappelijke gezag van Erasmus School of Economics op het gebied van toegepaste econometrie. De deelname van zoveel promovendi toont eveneens de toewijding van de faculteit aan academische excellentie van toekomstige generaties wetenschappers.

Gepresenteerde papers

Naast de dertien aanwezige onderzoekers waren nog zes andere onderzoekers van Erasmus School of Economics vertegenwoordigd als coauteurs van gepresenteerde projecten: hoogleraren Dick van Dijk en Herman van Dijk, en universitair docenten Anna Baiardi, Gustavo Freire, Nick Koning en Andreas Pick.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiel: 06 53 641 846.

Op de foto van links naar rechts: Xiaomeng Zhang, dr. Maria Grith, dr. Eyo Herstad, Aishameriane Venes Schmidt, prof.dr. Robin Lumsdaine, dr. Eoghan O’Neill, Sam van Meer en dr. Anastasija Tetereva.