ECB begeeft zich met 'nieuw instrument' op glad ijs

BNR Nieuwsradio
Casper de Vries
Erasmus School of Economics

Minister van Financiën Sigrid Kaag heeft bij de ECB aangegeven niet te willen zien dat de ECB staatsschulden van Italië op gaat kopen. In een uitzending van BNR Nieuwsradio is Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, te gast om de situatie toe te lichten.

Kaag waarschuwt de ECB dat het eventuele hulpprogramma aan Italië weg moeten blijven van monetaire financiering. Er is een renteverhoging aangekondigd: vanwege de angst voor een te groot verschil in rente tussen sommige Zuid-Europese en Noord-Europese staten is vervolgens ook een nieuw instrument aangekondigd om dit te voorkomen. De Vries geeft aan dat het riskant is voor een instelling als de ECB om een dergelijk instrument van tevoren aan te kondigen. De ECB zit in een lastig parket: aan de ene kant moet Italië geholpen worden zonder dat Italië expliciet een hulpvraag doet, aan de andere kant is daar weinig ruimte voor. Volgens De Vries is de hoge staatsschuld van Italië het probleem, maar zijn de Italianen te trots om dat impliciet te erkennen door om hulp te vragen.

Europees Stabiliteitsmechanisme

Sinds 2012 bestaat een constructie, het Europees Stabiliteitsmechanisme (ESM), dat staten kan helpen indien ze in de problemen zitten. Aan deze hulp zijn echter voorwaarden verbonden. Er zijn twee programma’s: staatsschuld kan opgekocht worden, ook kan uit voorzorg al om hulp verzocht worden. De Vries stelt dat het het verstandigst zou zijn als Italië uit voorzorg een kredietlijn aanvraagt. Dit is politiek interessant, omdat de ESM en de ECB samen mogen bepalen wat de voorwaarden zijn die verbonden worden aan een kredietlijn. Dit betekent dat er speling is om gunstige voorwaarden te bedingen. Concluderend is er volgens de Vries dus geen noodzaak om een ‘nieuw’ instrument in het leven te roepen, aangezien al adequate oplossingen mogelijk zijn met het ESM.

Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie

U kunt de uitzending van BNR Nieuwsradio, 5 juli 2022, hier beluisteren.