Dubbele winstbelasting hangt Unilever boven het hoofd

Peter Kavelaars, Professor of Fiscal Economics at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

De Britse en de Nederlandse belastingdienst liggen met elkaar overhoop door Unilever. De Britten hebben een belastingclaim van 141 miljoen euro ingediend die het bedrijf al betaald had in Nederland. Volgens de Britse belastingdienst is dit geld onterecht aan Nederland betaald. Peter Kavelaars, hoogleraar fiscale economie aan Erasmus School of Economics, legt uit waar de Britse claim vandaan komt.

Verzet

Unilever is van oudsher gevestigd in beide landen. Daarom heeft Unilever altijd goede afspraken gemaakt om dubbele belastingheffing te voorkomen. Het bedrijf verzet zich dan ook sterk tegen de Britse claim en is een procedure gestart die ervoor moet zorgen dat de Britse en Nederlandse belastingdienst met elkaar in gesprek gaan. Daarmee wil het bedrijf zien te voorkomen dat het in beide landen belasting moet betalen over dezelfde winst. Mochten het de twee landen niet lukken een overeenkomst te behalen, dan kan Unilever slachtoffer worden van dubbele belasting. De discussie tussen de twee belastingdiensten neemt plaats buiten Unilever om.

Stijve poten

Kavelaars vertelt dat het Verenigd Koninkrijk zegt dat voor fiscale doeleinden, Unilever meer in het Verenigd Koninkrijk gevestigd is. Hierdoor zou er ook meer winst moeten worden toegerekend aan de Britten dan aan Nederland. De belastingclaim gaat over 2015, maar volgens Peter Kavelaars speelt hetzelfde probleem in de daaropvolgende jaren. De totale claim kan daarom oplopen tot wel 600 miljoen euro. Als beide landen niet tot een overeenstemming komen, dan verwacht Unilever alsnog 174 miljoen euro terug te kunnen vragen bij de Nederlandse belastingdienst. Dit bedrag is hoger dan de Britse claim. Dit komt omdat Nederland een hoger tarief hanteert voor de winstbelasting. Hoe het gaat aflopen is nog onzeker, stelt Kavelaars. Nederland hoeft het niet met het Verenigd Koninkrijk eens te zijn, waarna beiden hun poot stijf kunnen houden.

Luister hier naar het hele item van BNR Nieuwsradio, 2 juli 2020.