Drugs legaliseren of juist niet?

Debat over de gevolgen van het legaliseren van drugs voor de maatschappij

Of het nu gaat om cannabis, cocaïne of MDMA, drugs zijn een heel gangbaar onderdeel van het leven van met name jonge mensen. Om te ontspannen na een tentamen of om juist helemaal op te gaan in een feest. Dat lijkt op individueel niveau relatief onschuldig. Maar kan er iemand in de Rotterdamse haven vermoord zijn voor mijn recreatieve lijntje coke? En wat als dat incidentele jointje toch iets wordt waarvan je afhankelijk wordt om te kunnen slapen?

Er wordt vaak gezegd dat sommige verdovende middelen veel minder schadelijk zijn dan het algemeen geaccepteerde glaasje alcohol. Zou legaliseren, en daarmee wellicht betere controle, de oplossing kunnen zijn voor de problemen en het slechte imago van drugs?

Tijdens het programma Drugs legaliseren of juist niet? doken we in de gevolgen van het legaliseren van drugs voor de maatschappij. Mr. dr. Joost Verbaan, Emese Kroon en dr. Yarin Eski zijn met elkaar in debat gegaan over drugs in Nederland en wat legalisering ervan voor de situatie in hun vakgebied zou kunnen betekenen. Is het mogelijk de wet aan te passen en bijvoorbeeld het grijze gebied waarin (handel in) cannabis zich bevindt voor eens en voor altijd op te helderen? Wat zou het betekenen voor drugshandel en criminaliteit als de middelen niet meer illegaal zouden zijn? Maar zou het ook kunnen zorgen voor een bredere toegankelijkheid en daarmee een aanslag op de Nederlandse gezondheidszorg?

De sprekers

• Mr. Joost Verbaan is Wetenschappelijk docent Straf(proces)recht aan de Erasmus Universiteit en plaatsvervangend rechter. Tijdens het evenement zal hij vertellen over hoe (verschillende soorten) drugs in het wetboek strafrecht verankerd zijn en of legaliseren überhaupt wel mogelijk is. Hoe gaat dat dan in zijn werk?
  • Emese Kroon is PhD-kandidaat aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en onderdeel van het Neuroscience Addiction Lab dat is opgericht door wetenschappers van zowel de UvA als de Erasmus Universiteit. Ze doet onder meer onderzoek naar de effecten van langdurig cannabisgebruik op het brein. Wat zou het legaliseren ervan betekenen voor de gezondheid en wat kunnen we leren van hoe dat in de Verenigde Staten is aangepakt?
  • Dr. Yarin Eski is criminoloog en universitair docent Bestuurskunde aan de Vrije Universiteit. Hij doet onder andere onderzoek naar illegale drugshandel, ondermijning, (maritieme) veiligheid, wapenhandel en corruptie. Wordt Nederland vrij van drugscriminaliteit als cocaïne en cannabis worden gelegaliseerd?

Drugs legaliseren of juist niet? [Debat]