Dr. Robbert-Jan Adriaansen benoemd tot gastprofessor Historische Cultuur in Transitie aan de Universiteit Gent

Robbert-Jan Adriaansen

Met trots kondigt ESHCC de benoeming aan van Dr. Robbert-Jan Adriaansen als de nieuwe gastprofessor Historische Cultuur in Transitie aan de vakgroep Geschiedenis, Faculteit Letteren en Wijsbegeerte, Universiteit Gent, per 1 september 2024. Deze bijzondere leerstoel, ingesteld door EuroClio, de Europese Vereniging van Geschiedenisdocenten, ondersteunt theoretische reflectie en empirisch onderzoek naar historische cultuur – de verzameling van diverse en soms tegenstrijdige wijzen van omgang met het verleden in onderwijs, samenleving en wetenschap.

De missie van de EuroClio-leerstoel in een geglobaliseerde, gepolitiseerde en gedigitaliseerde wereld

In de huidige onderling verbonden wereld zorgen globalisering, politisering en digitalisering ervoor dat de relaties van samenlevingen met hun verleden snel veranderen, waardoor gevestigde historische kaders en identiteiten worden uitgedaagd. Opkomende ecologische, imperialistische en religieuze geschiedopvattingen betwisten de dominantie van het westers georiënteerde historisch bewustzijn. Politisering leidt tot intense debatten over identiteit, erfgoed en canonisering, wat leidt tot polarisatie en de rol van geschiedenis in conflictoplossing benadrukt. Digitalisering vergroot de toegankelijkheid van historische informatie, maar ook tot desinformatie en het verandert de wijze waarop mensen aan het verleden betekenis geven.

De EuroClio leerstoel Historische Cultuur in Transitie wil deze uitdagingen bestuderen. Door te onderzoeken hoe samenlevingen geschiedenis gebruiken om identiteiten te vormen, zal de leerstoel helpen bij het begrijpen van en navigeren door de complexiteit van de moderne historische cultuur. Het werk van Adriaansen zal gericht zijn op het overbruggen van theoretische benaderingen met empirische toepassingen, en zal waardevolle inzichten opleveren voor wetenschappers, docenten, beleidsmakers en het bredere publiek.

Adriaansens activiteiten

Robbert-Jan Adriaansen’s onderzoek richt zich op opvattingen over geschiedenis en historisch besef, zowel in het verleden als in het heden. In 2015 publiceerde hij de monografie The Rhythm of Eternity: The German Youth Movement and the Experience of the Past, 1900-1933 (New York: Berghahn Books, 2015). Zijn huidige onderzoek richt zich op multimodaliteit en historisch bewustzijn in digitale cultuur en geschiedenisonderwijs.

Robbert-Jan Adriaansen doceert momenteel Theorie van de Geschiedenis en Historische Cultuur aan de Erasmus School of History, Culture, and Communication aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is uitvoerend directeur van het Center for Historical Culture en leidt mede het Heritage & Identity onderzoekscluster binnen ERMeCHS .

Adriaansen zal één dag per week aan zijn professoraat aan de Universiteit Gent besteden, naast zijn lopende verantwoordelijkheden bij ESHCC.

Doelen

EuroClio, de Europese Vereniging van Geschiedenisdocenten, ondersteunt deze leerstoel om samenwerking en kennisuitwisseling in geschiedenisonderwijs in heel Europa te bevorderen. Dit partnerschap heeft tot doel de relatie tussen de Universiteit Gent, EuroClio en de Erasmus Universiteit Rotterdam te versterken, en een interdisciplinaire benadering van de studie van historische cultuur en onderwijs te bevorderen.

Tot de doelstellingen van de leerstoel behoren onder meer het bevorderen van onderzoek op het gebied van de historische cultuur aan de Universiteit Gent, het bijdragen aan de onderzoeksgroep TAPAS en het bevorderen van internationale samenwerking. Door deel te nemen aan publieke debatten en educatieve initiatieven zal de leerstoel dienen als een brug tussen wetenschap en maatschappij, om middels een geïntegreerde studie van historische cultuur de rol en betekenis van geschiedenis in de hedendaagse samenleving beter te begrijpen en te versterken.

Universitair Docent