Door schrale compensatie heeft leenstudent driedubbel pech

Een opinieartikel in Het Financieele Dagblad

In dit opinieartikel betoogt Quint Linderman, dubbelstudent Economie en Bedrijfseconomie en Fiscaal Recht aan Erasmus School of Economics en Erasmus School of Law, dat de vergoeding voor studenten onder het leenstelsel te mager is.

Vol trots presenteerden de leiders van de nieuwe coalitie de terugkeer van de basisbeurs. Elke student krijgt weer een eerlijke kans en bovendien worden de leenstelselstudenten gecompenseerd. Hiervoor wordt wel €1 mrd uitgetrokken! Maar een snelle bierviltjesberekening toont dat dit minder dan €950 korting op je studieschuld oplevert. Dit komt neer op een overweldigende €19 per maand. Elke maand een kratje bier gesponsord.

Je kunt stellen dat dit toch een behoorlijk bedrag aan compensatie is, met alle andere problemen in de publieke sector die ook geld kosten. Maar het gaat hier om gelijke kansen tussen generaties.

Bij de oude basisbeurs kregen studenten €285 per maand. Na inflatie betekent dit dat huidige studenten voor vier jaar nominaal studeren ruim €14.707,20 zouden krijgen. Een enorm verschil. De allereerste pechvogels hebben zelfs zowel de halvering van het collegegeld voor nieuwe studenten gemist als de corona-tegemoetkoming.

Ondanks de afschaffing van de studiebeurs is in al die jaren nauwelijks geïnvesteerd in de kwaliteit van het onderwijs. Zeker is in elk geval dat de leengeneratie hier niet van geprofiteerd heeft. De weinige investeringen zijn vooral ingezet om tekorten in te halen en de stijging van het aantal (internationale) studenten te bekostigen.

Maar wat voor effect heeft een studieschuld op deze generatie pechstudenten? Op de korte termijn hebben we een bovengemiddelde mentale druk ervaren. Ook op de middellange termijn blijft de hogere studieschuld ons helaas achtervolgen, bijvoorbeeld als je een hypotheek aanvraagt.

Ik hoor de laatste dienstplichtgeneratie uit 1996 en de studenten zonder studiefinanciering uit 1985 al op de deur bonken van mijn studentenkamer, om mij in te wrijven dat iedereen wel eens pech heeft dankzij een nieuwe wet van de overheid. Zij hebben natuurlijk compleet gelijk. Maar onze pechgeneratie heeft, naast alle tegenvallers door de pandemie, straks de concurrentie van zowel de generatie boven als onder ons. Die generaties krijgen immers meer studietijd om zich te ontwikkelen en een sterkere financiële positie op de woningmarkt.

Als leenstudent is het een goed gebruik om niet op de site van DUO te kijken, uit angst voor het bedrag achter de inlogmuur. Het lijkt wel of ook de nieuwe coalitie bang is om de werkelijke schade voor deze pechgeneratie onder ogen te zien. Ons is altijd voorgehouden dat je je studie toch moet zien als ‘een investering in de toekomst’. Ik vind dat de coalitie op dezelfde wijze naar de leenstudenten zou moeten kijken, door ons beter te compenseren.