“Door het Pre Academic Programme heb ik een netwerk aan studenten en docenten bij wie ik altijd terecht kan”

Portretfoto Imane Wijsman

De overgang van de middelbare school naar de universiteit kan voor veel eerstejaars een flinke stap zijn. Imane Wijsman deed daarom mee aan het Pre Academic Programme (PAP): “In deze zomerschool ligt de focus op persoonlijk leiderschap. Ik wilde graag skills leren die nodig zijn om goed te kunnen studeren, daarom heb ik mij aangemeld.” Aankomende studenten kunnen zich tot 1 juli aanmelden voor het programma.

“Voordat ik naar de universiteit ging voelde ik me niet zo slim als de rest”

Imane wist vanaf jongs af aan dat ze naar de universiteit wilde gaan. Tijdens de middelbare school is ze van de mavo doorgestroomd naar de havo, waarbij ze uiteindelijk op het vwo is beland. “Door mijn dyscalculie merkte ik dat ik soms het zelfvertrouwen in mijn eigen kunnen miste. De vakken gingen mij goed af, maar toch voelde ik me niet zo slim als de rest”, vertelt Imane. Toen Imane zich aanmeldde voor een studie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam vond ze het belangrijk om skills op te doen die haar zouden helpen op een goede manier te kunnen studeren. Daarom besloot ze zich in te schrijven voor het PAP dat plaatsvond in de zomer voor haar studie startte.

Het programma

Na de introductie van het PAP volgde Imane workshops over onder andere persoonlijk leiderschap, gelijkheid en ongelijkheid. Ze leerde tijdens het PAP wat studeren inhoudt en hoe je het beste kunt plannen. “Tijdens mijn studie moest ik echt mijn best doen, en het PAP heeft mij de tools gegeven waardoor het studeren mij beter afging”, aldus Imane. Ook kwamen persoonlijke verhalen van student-assistenten aan bod over problemen die zij tegenkwamen tijdens het studeren: “Hierdoor realiseerde ik mij dat iedereen een eigen tempo en niveau heeft, niemand is perfect”, legt ze uit.

“Door het PAP heb ik nu een netwerk aan studenten en docenten bij wie ik altijd terecht kan”

Een van de grootste voordelen die Imane heeft ondervonden door haar deelname is dat zij nu een groot netwerk aan docenten en medestudenten heeft: “Door het PAP kom ik vaak bekende gezichten tegen op campus en kan ik altijd met bij mensen terecht als ik studiegerelateerde vragen heb.”

Imane is zelf ook begeleider geweest van het PAP en moedigt dan ook iedereen aan om zich aan te melden: “Ik kan het programma aan iedereen aanbevelen, je bouwt een netwerk op en leert heel veel mensen kennen. Hierdoor heb ik veel kansen gekregen waar ik gebruik van kan maken tijdens mijn verdere loopbaan.”

Meld je hier aan voor het Pre Academic Programme