Sommige ideeën lijken zo simpel maar werken zo goed. Boris Luijten (26) is twee jaar geleden afgestudeerd in Internationaal Recht aan de Erasmus School of Law (ESL). Zijn broer Tycho Luijten (25) was een paar weken geleden klaar met zijn Master Marketing aan de Rotterdam School of Management (RSM). In 2017 begonnen ze samen een bedrijf: Rotterdam in a Box.
‘Dat is zo leuk aan ons bedrijf: we vullen elkaar aan. Tycho is goed in het in de markt zetten en aan de man brengen van ons concept. Ik ben beter in cijfers, en het contractueel neerzetten,’ aldus Boris. ‘Het leukste is als we samen bij een nieuwe klant het concept succesvol kunnen pitchen.’
Waar begon het?
‘We wilden graag gaan ondernemen, het kriebelde. We woonden toen al een tijd in Rotterdam, en hadden gezien dat het steeds beter ging met de stad. In 2016 zijn we gaan brainstormen. Er is steeds meer toerisme, steeds meer typische Rotterdamse ondernemers ook. Tegelijkertijd zagen we dat lokaal gemaakte producten in trek waren, en duurzaamheid steeds hoger in het vaandel staat bij mensen. Zo kwamen we op het idee voor een geschenkbox: met een Rotterdams biertje, een Rotterdams snoepje.’
Wat vinden jullie bijzonder aan Rotterdam?
‘Wij komen zelf uit Brabant. De Rotterdamse trots is eigenlijk het eerste wat ons opviel toen we hier kwamen in 2011. Destijds vroegen mensen: “Is Rotterdam niet kil?” Nu zie je dat steeds meer mensen omslaan, en ook dat mensen van buiten de stad het hier heel leuk vinden. Door de vermeldingen in de Lonely Planet en New York Times zijn Rotterdammers nog trotser geworden. We wilden inspelen op die trots.’
Wat zit er in de box?
‘We richten ons op kleinere ondernemers, en het gaat over genieten: bier van de Kaapse brouwers, Rotterdammertjes (dat zijn snoepjes), Hottie sambal, Tea with Edgar. Er zijn allerlei kleine producenten hier in de stad die echt lekkere en kwalitatief hoogstaande producten maken.’
'Ik draag Rotterdam echt een warm hart toe. Het is leuk om in deze tijd in de stad te wonen.'
Boris Luijten, Erasmus alumnus oprichter van Rotterdam in a Box
Loopt het goed?
‘Toen we begonnen in 2017 kregen we meteen de kans om mee te doen aan een pitchwedstrijd, en die wonnen we. We kregen een kantoortje en een investering. Een half jaar later ging de webshop live. De eerste kerst hebben we meteen goed gedraaid met kerstpakketten.’
Doen jullie dit fulltime?
‘Ik werk zelf hiernaast bij een bedrijf in Amsterdam, mijn broer doet ook andere dingen ernaast, het is nog niet groot genoeg voor een volledig salaris. Maar we vonden het vooral leuk om iets op te zetten. Iets helemaal van onszelf. Het gaat niet eens om het salaris, maar om het promoten van Rotterdam. We geven Rotterdamse producenten een podium. Dingen die heel lekker zijn maar nog niet zo bekend, brengen we aan de man. Zo kunnen mensen proeven waar de stad voor staat.
Ook al ben ik hier niet geboren, ik draag Rotterdam echt een warm hart toe. Het is leuk om in deze tijd in de stad te wonen: in de tijd dat het aan het ontwikkelen is. Ik kom ook nog steeds graag op de universiteitscampus: elke keer valt me weer op wat een vette campus het is. Toen ik studeerde, zaten we midden in de verbouwing, dat heb ik wel eens vervloekt. Maar het resultaat mag er zijn.’
- Meer informatie
Wil je in contact komen met Boris en Tycho Luijten of andere ondernemende alumni? Meld je dan aan op EUR Connect.