DEVELOP 2.0: Verbeteren van onboarding en oriëntatie voor nieuwe docenten aan de EUR

Campus Woudestein en de vijver zonder mensen.

Starten met een nieuwe rol als docent aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) kan uitdagend zijn. Van het leren werken met tools zoals Canvas en Timetables tot het begrijpen van (facultair) onderwijsbeleid, nieuwe docenten hebben te maken met een steile leercurve. Effectieve onboarding en oriëntatie spelen hierin een cruciale rol—niet alleen om dit proces te vergemakkelijken, maar ook om de onderwijskwaliteit te waarborgen en de werkdruk voor nieuwe docenten te verminderen. Hier komt DEVELOP 2.0 in beeld. Shen Liu, CLI co-projectleider voor DEVELOP 2.0, vertelt meer over dit project, gericht op het verbeteren van de onboarding van nieuwe docenten aan de EUR.

Van DEVELOP 1.0 naar DEVELOP 2.0

In 2022 lanceerde de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC) DEVELOP 1.0. Dit project had als doel het onboardingproces voor nieuwe docenten te automatiseren, digitaliseren en verbeteren. Het project richtte zich op drie hoofdcomponenten: een Canvas-oriëntatiemodule, een introductiedag en een buddy-systeem.

Het succes van DEVELOP 1.0 wekte al snel interesse bij andere faculteiten, waarmee de bredere behoefte aan gestructureerde onboarding aan de EUR duidelijk werd. Shen Liu legt uit: “Voor docenten was onboarding helemaal niet goed georganiseerd. Elke faculteit deed het anders: sommige faculteiten boden introducties voor docenten aan, terwijl andere handleidingen verstuurden, maar er was nooit een duidelijke stapsgewijze aanpak.” Het onderkennen van dit tekort, samen met de positieve reacties vanuit verschillende faculteiten was voor de Community for Learning and Innovation (CLI) aanleiding om DEVELOP 2.0 te lanceren. Het hoofddoel? De bestaande Canvas-oriëntatiemodule verspreiden en aanpassen aan de specifieke behoeften van elke faculteit van de EUR.

Shen Liu
Shen Liu

Verkennen van de Canvas-oriëntatiemodule

De ESHCC Canvas-orientatiemodule diende als blauwdruk voor andere faculteiten. De module bestaat uit vier kleinere onderdelen met onderwerpen zoals praktische informatie en onderwijsbeleid. Het leert nieuwe docenten kennismaken met belangrijke systemen zoals MyEUR en Osiris, bereidt hen voor op de ins en outs van het lesgeven, en wijst belangrijke contactpersonen binnen de faculteit aan. 

Elke faculteit heeft de blauwdruk aangepast aan haar eigen behoeften en prioriteiten. Shen licht toe: “De faculteiten mochten zelf bepalen welke elementen ze wilden opnemen of weglaten, waardoor elk een eigen versie kon creëren. Sommige faculteiten, zoals ESE, legden sterk de nadruk op onderwijs, terwijl anderen een veel bredere aanpak hadden.”

Door nieuwe docenten uit te rusten met relevante tools en kennis, zorgt de Canvas-module ervoor dat zij goed voorbereid aan hun onderwijstraject bij de EUR kunnen beginnen. Dit vermindert niet alleen hun werkdruk, maar verbetert ook de onderwijskwaliteit. Naast deze voordelen professionaliseert de module het onboardingproces, door consistente en uniforme informatie aan alle nieuwe docenten te bieden. De module is ook ontworpen om docenten gedurende hun tijd aan de EUR te ondersteunen. Zoals Shen benadrukt: “De modules zijn een startpunt voor docenten om aan de slag te gaan en eenvoudig alle benodigde informatie te vinden. Het is een startpunt, geen eindpunt— gewoon een centraal punt voor alle informatie die een docent mogelijk nodig heeft. 

ESHCC Blauwdruk Canvas Onboarding Module

Canvas Onboarding Module
ESHCC Blueprint Canvas Onboarding Module
  • Canvas Onboarding Module
  • Canvas Onboarding Module
  • Canvas Onboarding Module

ESHCC Blueprint Canvas Onboarding Module

Canvas Onboarding Module
1/5
Canvas Onboarding Module
2/5
Canvas Onboarding Module
3/5
Canvas Onboarding Module
4/5
Canvas Onboarding Module
5/5
Canvas Onboarding Module
Canvas Onboarding Module
Canvas Onboarding Module
Canvas Onboarding Module
Canvas Onboarding Module

Eerste ervaringen: positieve verhalen 

De eerste ervaringen bij ESHCC met de onboardingmodule zijn erg positief, waarbij zowel docenten als ondersteunend personeel sterke feedback hebben gegeven. Vooral het ondersteunend personeel merkt een verandering in het soort vragen dat ze ontvangen. Shen Liu legt uit: “Het ondersteuningsteam krijgt nu veel diepere, meer specifieke vragen. In plaats van brede, algemene vragen die iedereen kan beantwoorden, ontvangen ze kwalitatieve vragen.” 

Andere faculteiten hebben de oriëntatiemodule recent geïmplementeerd of bevinden zich nog in de uitrolfase, waardoor evaluatieresultaten nog moeten volgen. Toch toont de eerste feedback van testgroepen en nieuwe docenten veelbelovende resultaten.

De toekomst van DEVELOP 2.0

Tegen het einde van 2024 zullen vrijwel alle faculteiten hun Canvas-onboardingmodules hebben gelanceerd, maar het werk stopt daar niet. Om voortdurende verbetering te waarborgen, heeft CLI een “Community of Practice” (CoP) opgericht, waarin onboardingexperts en betrokken medewerkers samenwerken om de modules te onderhouden en te verbeteren. De CoP stimuleert samenwerking tussen faculteiten, waardoor ze van elkaar kunnen leren en ideeën kunnen uitwisselen. Daarnaast onderzoekt de CoP nieuwe thema’s om toe te voegen aan de onboardingmodules, zoals AI of cybersecurity. Het uiteindelijke doel van CLI is om “de planten water te blijven geven” en ervoor te zorgen dat het onboardingproces effectief en relevant blijft voor nieuwe docenten aan de EUR.

Meer informatie

Wil je meer weten over DEVELOP 2.0? Stuur een e-mail naar cli@eur.nl. Of misschien heeft dit artikel je geïnspireerd om een project te starten met behulp van CLI? Bezoek dan deze pagina en neem contact met ons op. 

Gerelateerde links
More CLI news

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen