De wereldwijde marktportefeuille samenstellen en cryptocurrencies toevoegen

De Meb Faber Show
Laurens Swinkels

In de Meb Faber Show is Laurens Swinkels, universitair hoofddocent finance aan Erasmus School of Economics, te gast. Naast het aantal gepubliceerde artikelen van Laurens en het skiën in Noorwegen, wordt zijn artikel over 'de markt' besproken.

Wat is de markt?

'Afhankelijk van wie je het vraagt, kun je enigszins verschillende antwoorden krijgen, want de een neemt de ene gegevensreeks, de ander de andere. Dus toen zei ik tegen mijn collega's: "Laten we het voor één keer goed doen. We besteden er een maand tijd aan en dan zijn we klaar." En hoe gaat het meestal met projecten waarvan je denkt dat ze maar een maand duren? Die kunnen wel een paar jaar duren, en zo is het ook gegaan. We hebben ons geconcentreerd op de portefeuille van de wereldwijde investeringsmarkt, zoals we dat noemen, wat voor ons betekent dat we alle financiële investeerders bij elkaar hebben gezet en gekeken hebben welke investeringen ze aanhielden die ze met elkaar konden verhandelen. Dat betekent dus dat als een belegger een eigen huis bezit, dat geen deel uitmaakt van onze portefeuille van de beleggingsmarkt omdat dat niet iets is wat een andere belegger gemakkelijk zou kunnen kopen. Alleen die beleggingsmogelijkheden waarvan wij echt denken dat financiële beleggers ze met elkaar zullen verhandelen'.

Huidige waarde

In tien jaar tijd is de markt sterk gegroeid: 'nu staat hij op ongeveer $177 triljoen. Een groot deel bestaat uit wereldwijde aandelen, beursgenoteerde publieke aandelen. Dat is het grote deel van die taart. De andere zeer grote delen zijn de staatsobligaties en investment-grade bedrijfsobligaties. Ik denk dat ongeveer 40% of zo aandelen zijn, misschien 45% beursgenoteerde aandelen. En ik denk dat de overheidsportefeuilles waarschijnlijk 35 in totaal zijn'. Het was veel werk om al deze gegevens te verzamelen en Swinkels liet niet alleen studenten het zware werk doen: 'in sommige opzichten hebben mensen het tegenwoordig over data science, dus ik noem mezelf graag een data scientist in de zin dat ik eigenlijk veel van de gegevens zelf opgraaf en ze zelf evalueer. Dus misschien is het niet hetzelfde als datawetenschappers die AI en machine learning gebruiken, maar ik heb deze gegevens helemaal zelf verzameld. En het grootste probleem was niet zozeer om erachter te komen hoe de huidige marktportefeuille eruitziet, omdat de gegevens voor market caps van activaklassen tegenwoordig een beetje beperkt zijn'.

Wanneer gaat u beginnen met het opnemen van cryptocurrencies in de wereldwijde marktportefeuille en hoe gaat u daar de komende jaren over denken?

Swinkels: ‘in een van onze conceptstukken hebben we cryptovaluta opgenomen. Maar zoals je weet, moeten we als academici soms luisteren naar wat recensenten zeggen, en zij vonden het storend om het erin te zetten. Dus toen hebben we het eruit gehaald. Echter, nu zijn er zoveel mensen die het erin willen hebben. Ik heb dus veel grafieken van de marktportefeuille gezien waar iemand een stukje cryptocurrencies heeft toegevoegd, en we werken nu aan een nieuwe paper waar het eindproduct maandelijkse rendementen moeten zijn, omdat de vorige die we deden over rendementen jaarlijkse rendementen presenteerde, wat leuk is als je naar het langetermijngemiddelde wil kijken. Maar als je iets heel ingewikkelds wilt doen, zoals risicoanalyse of een bèta berekenen, dan is het beter om een maandelijks rendement te hebben. De volatiliteit van een cryptovaluta is veel hoger, dus zou het meetellen voor een deel van de volatiliteit van de marktportefeuille, ook al is het gewicht slechts 1%’.

Universitair Hoofddocent

U kunt de uitzending van de Meb Faber Show, 2 februari 2022, hier beluisteren.