De ultieme marktportefeuille

Financial Times
Laurens Swinkels

Laurens Swinkels, universitair hoofddocent Finance aan Erasmus School of Economics, en Ronald Doeswijk introduceerden een nieuw onderzoek om een betere marktportefeuille te bepalen. De Financial Times heeft een artikel gewijd aan dit onderzoek.

Het nieuwe onderzoek van Doeswijk en Swinkels probeert een waarheidsgetrouwere marktportefeuille te presenteren en alle aspecten ervan beter in te schatten. Het inspirerende aan dit artikel is dat de onderzoekers maandelijkse prijzen gebruiken van 1970 tot 2022. Dit is een verbetering ten opzichte van hun eerdere artikelen die een wereldwijde marktportefeuille construeerden op basis van jaargegevens over 1990 - 2012 en 1960-2017. Doeswijk en Swinkels hebben de risico- en opbrengstkenmerken van de wereldwijde marktportefeuilles over meer dan een halve eeuw onderzocht. Het lastige is om erachter te komen hoe de marktportefeuille eruit ziet. Dit onderzoek gebruikt belegbare activa en weegt deze naar marktomvang. Dit is een imperfecte oplossing, maar als een brede maatstaf voor levensvatbare beleggingsactiva over de hele wereld is dit prima.

De belangrijkste bevinding van het onderzoeksrapport is dat de wereldwijde marktportefeuille tussen 1970 en 2022 een overrendement van 0,3 procent per maand heeft gegenereerd. Dit komt niet als een verrassing, maar wat interessant is, is de nuance die de maandelijkse gegevens geven.

Universitair Hoofddocent

U kunt het volledige artikel van Financial Times, 26 augustus 2024, hierboven downloaden.

Laurens Swinkels is parttime universitair hoofddocent Finance aan Erasmus School of Economics en hoofd Quant Strategy bij het Sustainable Multi-Asset Solutions team van Robeco. Zijn expertisegebied is empirische asset pricing. Hij doceert finance vakken en heeft zijn academische werk gepubliceerd in peer-reviewed tijdschriften zoals het Journal of Financial Economics. Voordat hij in 2016 bij Robeco kwam werken, was hij onderzoeker bij Norges Bank Investment Management. Van 2004 tot 2012 was hij onderzoeker bij Robeco en van 1999 tot 2004 bij PensionFactory en APG Asset Management. Hij is lid van het Research Committee van Inquire Europe. Laurens heeft een PhD in Finance en een Master in Econometrie van Tilburg University.