De transdisciplinaire universiteit: De toekomsten van institutioneel ontwerpen verkennen

Geschreven door Rachel Williams
Women discussing

In academische contreien wordt kennis meestal binnen disciplines gecreëerd. Dit bestendigt de status quo en ondersteunt processen van positieve maatschappelijke verandering te niet. Hoe moeten universiteiten veranderen om ruimte te creëren voor meer inter- en transdisciplinaire onderzoeksbenaderingen? Deze blog is een reflectie op de workshop "The Transdisciplinary University" die werd gegeven door Dr. Julia Wittmayer, Femke Coops en Rachel Williams tijdens DIT Day 2023.

Sluit je ogen en stel je voor dat het 2043 is. Universiteiten en het bredere academische systeem bieden nu ruimte aan transformatieve, geëngageerde, actiegerichte, inter- of transdisciplinaire onderzoeksbenaderingen. Twintig jaar geleden realiseerden ze zich dat de academische wereld moest veranderen in het licht van de alsmaar groeiende sociale en ecologische crises. Meer en meer onderzoekers begonnen aan maatschappelijke vraagstukken te werken op een geëngageerde, actiegerichte, inter- of transdisciplinaire manier. Maar onderweg werden ze met veel uitdagingen geconfronteerd. Zo hadden ze bijvoorbeeld een gebrek aan financiering en erkenning. Universiteiten realiseerden zich dat de oude disciplinaire structuren niet langer functioneel waren. Ze moesten hun institutionele ontwerp veranderen om dit soort werk mogelijk te maken. En dat hebben ze gedaan. 

Illustration

Onze visie concreter maken 

Maar hoe ziet een universiteit die ruimte biedt aan transdisciplinair werk er eigenlijk uit? En hoe komen we daar? Tijdens de workshop "De Transdisciplinaire Universiteit" nodigden we deelnemers uit om deze vraag te beantwoorden. Samen verkenden we institutioneel ontwerpen door ons te richten op zes elementen die door onderzoek zijn ontwikkeld: 1) Rol van universiteiten en hun gerelateerde waarden, 2) Organisatiestructuur, 3) Beloningsstructuren, 4) Financieringsstructuren, 5) Training en ontwikkeling van vaardigheden en 6) Curriculumorganisatie. Deelnemers focusten zich op een van de zes elementen en gebruikten storytelling- en/of visualisatieprocessen om te bespreken hoe de toekomst van een transdisciplinaire universiteit eruit zou kunnen zien. Enkele voorbeelden: 

  • De organisatiestructuur in transdisciplinaire universiteiten in 2043 zou zijn / zou eruit zien als.... 
  • De beloningsstructuren in transdisciplinaire universiteiten in 2043 zouden zijn / eruit zouden zien als... 

 

Illustration

De deelnemers kregen de tijd om individueel na te denken over hun eigen ideeën en vervolgens samen te komen om een verhaal of visualisatie te vormen die de ideeën van de groepen weerspiegelde. Elke groep vertegenwoordigde hun werk door hun verhaal te vertellen of hun uitbeeldingen te beschrijven.

 

Wat we leerden 

Deelnemers aan de workshop deelden waardevolle inzichten over hoe een universiteit die ruimte biedt aan transdisciplinariteit eruit zou moeten zien. Bijvoorbeeld: 

  • We moeten de publicatiedruk aanpakken. Laten we naast publicaties "persoonlijke ontwikkeling vieren" en "persoonlijk levenslang leren" als een vorm van prestatie. 
  • Sta "meer flexibiliteit toe wat betreft verspreidingsstrategieën". We zouden bijvoorbeeld kunnen "nadenken over creatieve methoden zoals video's, blogs, muziek, allemaal afhankelijk van je doel en ook je publiek." 

Het is het allerbelangrijkst dat we hier samen aan werken. Tijdens de workshop waren de deelnemers enthousiast over de mogelijkheid om samen te werken met anderen van verschillende scholen binnen de EUR, verschillende universiteiten en verschillende vakgebieden. Het bespreken en het bevragen van het systeem waarin ze werken, werd gezien als een waardevolle ervaring. 

De vervolgstappen 

Bij het platform Design Impact Transition (DIT) doen we onderzoek naar het institutionele ontwerp van universiteiten. Via ons onderzoeksproject "TRANSacademia: Transforming academia", onderzoeken we hoe geëngageerd en actiegericht onderzoek kan worden geïnstitutionaliseerd in de academische wereld om de crises van onze tijd aan te pakken. De discussies en resultaten van de workshopdeelnemers zullen de basis leggen voor het TRANSacademic-project van DIT. 

Als je geïnteresseerd bent in meer informatie of het delen van ideeën over transdisciplinair onderzoek en institutioneel ontwerp, blijf dan op de hoogte van ons TRANSacademic onderzoeksproject. Het onderzoek loopt binnen en buiten de EUR. Als je betrokken wilt zijn, stuur dan een e-mail naar dit@eur.nl

CV

Over Rachel Williams 

Rachel Williams is een MSc student Climate Studies in milieueconomie aan de Wageningen Universiteit en is gepassioneerd over rechtvaardige transities. Ze werkt bij DIT Platform als onderzoeksassistent voor transdisciplinair onderzoek en draagt bij aan de werkgroep actiegericht onderzoek. 

Over het Design Impact Transition (DIT) platform 

Het Design Impact Transition (DIT) platform creëert infrastructuren voor transformatief academisch werk aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). Lees hier meer over ons werk

Meer informatie

Het DIT Platform wil graag Dr. Julia Wittmayer, Femke Coops en Rachel Williams bedanken voor al hun visie en harde werk om deze sessie te creëren en te geven. Maar bovenal willen we de deelnemers aan de workshop bedanken. Om meer te lezen over DIT Dag 2023, en de andere visies voor de toekomst van onze universiteit, klik hier. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen