De toekomst van een Europese universiteit: "Leren hoe andere universiteiten werken, kan je horizon echt verbreden"

EUR is onderdeel van UNIC, een Europese alliantie van tien universiteiten
Daria Ratsiborinskaya

UNIC, een Europese alliantie van tien universiteiten, bevordert diversiteit en inclusie door de mobiliteit van studenten en personeel tussen universiteiten mogelijk te maken. Van 17 tot en met 19 oktober organiseerde onze universiteit de UNIC Strategische Conferentie in Rotterdam. Tijdens de conferentie bespraken alle tien UNIC-partners de toekomst van de Europese universiteit en de toekomst van UNIC. We spraken met drie UNIC-collega's: Dr. Daria Ratsiborinskaya (Erasmus Universiteit Rotterdam), Yağmur Kökden (Koç University, Istanbul) en Dr. Michael Murphy (European Universities Association).

Hoe ziet de toekomst van de Europese Universiteit eruit?

Student Yağmur, UNIC Student Representative aan de Koç University in Istanbul, is zeer positief over de toekomst van de European University. Ze blikt ook terug op wat UNIC al voor haar heeft gedaan: “UNIC heeft me een nieuwe mindset gegeven. Wanneer je samen bent met studenten van verschillende universiteiten in verschillende landen, en zelfs van verschillende programma's, kan dit je horizon echt verbreden. We hadden het over wat we uit UNIC kunnen halen, en een van onze vrienden zei: levenslange vriendschappen. Het is zo geweldig om verbonden te zijn met mensen met verschillende culturen.”

Dr. Daria Ratsiborinskaya, senior beleidsmedewerker internationalisering aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR), verwacht dat het aantal allianties in 2024 alleen maar groter zal worden: “De Europese Commissie zou graag zien dat 500 universiteiten worden samengevoegd tot 60 allianties. Momenteel hebben we 44 allianties en 11 Nederlandse universiteiten die een Europese alliantie coördineren of eraan deelnemen.”

Daria: "Het initiatief van allianties begon met de focus op onderwijs, maar momenteel zien we dat veel allianties zich verspreiden naar zowel onderzoek als onderwijs. Positieve maatschappelijke impact maken wordt ook steeds belangrijker, in lijn met onze Erasmiaanse waarden."

Discussions conference session

Wat kan UNIC voor Europa betekenen?

"Universiteiten bepalen de kracht van Europa", zegt Dr. Michael Murphy, voorzitter van de European Universities Association. “We leven in een kennismaatschappij; een kenniseconomie. Hoger onderwijs en onderzoek zijn de succesfactoren in dit type samenleving. Dus ervoor zorgen dat onze universiteiten zo sterk als ze kunnen zijn en zo verbonden als ze kunnen, zal bepalen hoe succesvol Europa zal zijn in dit kennistijdperk.”

De eerste zaadjes voor een sterke Europese alliantie zijn geplant, maar er zijn nog veel uitdagingen te overwinnen. Een van de uitdagingen is om het concept van een virtueel lab te ontwikkelen. Murphy: “Op deze manier zijn experts in een beschermd gebied van de ene universiteit diep verbonden met de peers van de andere universiteit. Dit stelt ons in staat om allemaal samen te werken, en het zou ook de verleiding verminderen voor braindrain uit delen binnen Europa die momenteel zwakker zijn. Door te netwerken en te verbinden kan Europa concurrerend zijn.”

Ed Brinksma

UNIC helpt bij het creëren van bottom-up netwerken van universiteiten in heel Europa. Waarom is dit belangrijk?

“Door de universiteiten effectiever met elkaar te verbinden, zal men de mogelijkheid zien voor nieuwe partnerschappen die de sterke punten van de verschillende universiteiten die elkaar ondersteunen, combineren. Maar ook het creëren van nieuwe onderzoeksruimten en onderzoeksideeën die er anders niet zouden zijn”, zegt Michael Murphy.

“Bij de start in 2020 zagen we al de meerwaarde van deelname aan een grote Europese alliantie. De Erasmus Universiteit Rotterdam wordt als coördinator uitgedaagd met vernieuwende oplossingen voor veel nieuwe vraagstukken. We moeten modellen vinden voor hoe we samenwerken met Europese partners. Hoe we ons werk organiseren, in de Nederlandse context, en denken over accreditatie van gezamenlijke programma's en microkwalificaties”, zegt Daria Ratsiborinskaya.

Volgens Yağmur Kökden is mobiliteit een belangrijk onderdeel van UNIC. Ze hoopt op verbeterde mobiliteitsnetwerken binnen de bestuurlijke structuur om het voor een nieuwe generatie studenten makkelijker te maken om mee te doen. “Als student kun je verbonden zijn aan een faculteit van een van de tien verschillende universiteiten, en dat vind ik een enorme kans. Met de dialoog en de leerervaring. Zeker voor studenten die op zoek zijn naar een academische carrière.”

• Dr. Daria Ratsiborinskaya
  • Dr. Michael Murphy

1/4 Student Yağmur
Dr. Daria Ratsiborinskaya
2/4 Dr. Daria Ratsiborinskaya
Dr. Michael Murphy
3/4 Dr. Michael Murphy
Dr. Daria Ratsiborinskaya
Dr. Michael Murphy
UNIC meeting EUR

UNIC is opgericht als antwoord op de oproep van de Europese Commissie om bottom-up netwerken van universiteiten in heel Europa te creëren die studenten in staat stellen diploma's te behalen door studies in verschillende EU-landen te combineren. Beginnend met acht, zijn er nu tien universiteiten die deel uitmaken van het UNIC-netwerk. Onze universiteit maakt sinds de oprichting in 2020 deel uit van de alliantie.