De toekomst van e-commerce, btw en douane

Indirecte Belastingen team

Op 13 februari organiseerden Erasmus School of Law en Erasmus School of Economics in samenwerking met Europese Fiscale Studies hun jaarlijks congres over indirecte belastingen.

Voor een volle zaal spraken gerenommeerde sprekers uit binnen- en buitenland over de nieuwe btw-regels voor e-commerce die op 1 januari 2021 in werking gaan treden. Door deze regels zullen alle pakketjes die consumenten in andere landen bestellen belast zijn in het land van de consument. Daarnaast zullen platforms in bepaalde gevallen verantwoordelijk worden voor het voldoen van de verschuldigde btw.

Btw: it’s (no) fun!

Hoewel de sprekers vol passie over dit onderwerp spraken, bleek al snel dat zij ook hun bedenkingen hebben bij deze voorstellen, de een wat meer dan de ander. Een van de sprekers beweerde zelfs: it’s no fun! Ook uit de paneldiscussie en de discussie met de zaal bleek dat er veel praktische vragen en bezwaren zijn. Toch ziet het er naar uit dat deze regels binnen ongeveer een jaar zullen gaan gelden.

Master indirecte belastingen

Onder de deelnemers waren uiteraard ook veel (oud) studenten van de master indirecte belastingen. De master wordt gezamenlijk verzorgd door Erasmus School of Law en Erasmus School of Economics. In de master indirecte belastingen wordt veel aandacht besteed aan de nieuwe e-commerce regels. Dat is ook wel nodig omdat, zo bleek tijdens het congres, er wel vier verschillende regelingen voor de btw van toepassing kunnen zijn op e-commerce verkeer. Complexe materie dus die zowel voor de btw als voor douane nieuwe uitdagingen met zich meebrengt.

Lees meer over de master indirecte belastingen.