De Societal Impact Days

Een viering van vooruitgang, samenwerking en toekomstige mogelijkheden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam

De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) kondigt met trots de Societal Impact Days aan, die plaatsvinden op 14 en 15 oktober 2024. Dit evenement markeert een belangrijke mijlpaal in de voortdurende transitie van EUR naar een impactgedreven universiteit, een reis die begon met de lancering van Strategie 2024.

De Societal Impact Days zijn meer dan alleen een evenement; ze zijn een viering van de stappen die we hebben gezet, een reflectie op de uitdagingen die we zijn tegengekomen en een kans om onze gemeenschap te voorzien van de tools en inspiratie die nodig zijn om bij te dragen aan onze gezamenlijke missie.

De veelzijdige aard van impact bij EUR omarmen

De afgelopen jaren is EUR begonnen aan een reis om maatschappelijke impact te integreren in de kern van onze academische missie. Strategie 2024 heeft een belangrijke rol gespeeld bij het sturen van deze overgang en heeft cruciale discussies op gang gebracht over wat impact nu eigenlijk inhoudt. Terwijl we door deze wateren navigeerden, werd het steeds duidelijker dat impact geen standaardconcept is. Het is breed, veelzijdig en omvat bijdragen op verschillende niveaus en via verschillende paden.

Toch wordt deze diversiteit in impact niet altijd volledig erkend. Velen zien impact nog steeds in de eerste plaats als een resultaat, zonder het te zien als een continu proces dat zich in verschillende vormen kan manifesteren. De Societal Impact Days zijn bedoeld om het brede karakter van impact te laten zien, door de vele stappen te vieren die de afgelopen jaren zijn gezet en tegelijkertijd de uitdagingen aan te pakken waarmee we zijn geconfronteerd. We zullen dit platform ook gebruiken om het Impact Report te lanceren (15 oktober), dat het brede spectrum van impact, onze prestaties en de obstakels die we onderweg zijn tegengekomen verder zal belichten.

Verbinden, samenwerken en bijdragen met EUR

Dit evenement belooft een bron van inspiratie te zijn voor de hele EUR-gemeenschap en onze externe partners. Het nodigt iedereen uit - of je nu betrokken bent bij onderzoek, onderwijs, engagement of operationalisering - om na te denken over hoe je kunt bijdragen aan de missie van EUR om een impactgedreven universiteit te worden. Impact kan op verschillende manieren worden bereikt of mogelijk gemaakt. Academisch personeel, ondersteunend personeel en managementteams spelen allemaal een cruciale rol in deze collectieve inspanning.

Deelnemers kunnen verwachten het evenement niet alleen te verlaten met inspiratie, maar ook met praktische hulpmiddelen, richtlijnen en ondersteuningsopties. Deze hulpmiddelen, ontwikkeld door verschillende (strategische) initiatieven, zullen iedereen helpen om de volgende stap te zetten in hun impactreis. De Societal Impact Days dienen ook als een 'overdrachtsmoment', waar we samen met onze samenwerkingspartners in de faculteiten kunnen reflecteren op wat we hebben geleerd en bereikt met Impact at the Core.

Bovendien is dit evenement een uitstekende gelegenheid om in contact te komen met andere EUR-collega's, bondgenoten te vinden, verhalen te delen en van elkaar te leren. De kracht van gemeenschap en samenwerking staat centraal in onze impactmissie en dit evenement is een bewijs van die overtuiging.

Samenwerken met EUR

Het creëren van impact is inherent een teamprestatie - niemand kan het alleen. Daarom moet het organiseren van een evenement waarin impact voor de hele EUR-gemeenschap centraal staat ook een gezamenlijke inspanning zijn. De samenwerking tussen Evaluating Societal Impact (ESI) en Impact at the Core (IatC) is een natuurlijke fit. De afgelopen jaren hebben we samengewerkt aan verschillende initiatieven, zoals het onderzoeken van de impact van impactgedreven onderwijs en het bevorderen van een gedeelde taal rond impact.

Met professor Arwin van Buuren, onze strategische decaan voor impact en betrokkenheid, als gedeelde academische leider, was het een gemakkelijke beslissing voor ESI en IatC om de krachten te bundelen bij het organiseren van dit evenement. We zijn benieuwd naar wat we samen kunnen bereiken als we de impactmissie van EUR blijven stimuleren.

Kom ook!

We nodigen alle leden van de EUR-gemeenschap en onze externe partners uit om deel te nemen aan de Social Impact Days. Of je nu geïnspireerd wilt worden, op zoek bent naar praktische tools om je impact te vergroten of gewoon contact wilt leggen met gelijkgestemde collega's, dit evenement is er voor jou. Samen kunnen we onze vooruitgang vieren, leren van onze uitdagingen en een verschil blijven maken in de wereld.

Schrijf het in je agenda en kom naar dit cruciale evenement in de ontwikkeling van EUR naar een impactgedreven universiteit.