De risico’s van beleggen in tech

NPO Radio 1
Image - Mary Pieterse-Bloem
Erasmus School of Economics

Techbedrijven op de financiële markten hebben momenteel te maken met enorme volatiliteit. Na de publicatie van de jaarverslagen daalde de beurswaarde van Meta met maar liefst 25%, terwijl de beurswaarde van Amazon snel steeg. Wat is de oorzaak van deze volatiliteit? Hebben we te maken met een tech bubbel? Deze vragen en meer worden beantwoord door Mary Pieterse-Bloem, hoogleraar financiële markten aan Erasmus School of Economics, in een interview van NPO Radio 1 (7 februari 2022).

Beleggen in technologiebedrijven is niet, zoals eerder gedacht, altijd het juiste om te doen. Als mensen het over big tech hebben, bedoelen ze vaak de vijf grootste technologiebedrijven: Meta, Amazon, Apple, Netflix en Alphabet. Deze bedrijven hebben de afgelopen tien jaar een enorme groei doorgemaakt, waardoor ze een kwart van de aandelenmarkt van de Verenigde Staten uitmaken. Tijdens de COVID-pandemie is de groei van deze bedrijven zelfs versneld.

Volgens Pieterse-Bloem is de drijvende kracht achter de enorme groei van de technologiebedrijven de lage rente geweest. De huidige stijgende inflatie heeft echter geleid tot een stijging van de verwachte rente. Deze hogere verwachte rente heeft een negatief effect op aandelen die gevoelig zijn voor toekomstige groeiverwachtingen, zoals aandelen van technologiebedrijven.

Pieterse-Bloem stelt dat het niet de vraag is of technologiebedrijven zullen overleven, maar welke technologiebedrijven tot de winnaars zullen blijven behoren. Twee elementen zijn belangrijk in deze kwestie: het voorblijven van de trend en diversificatie van het bedrijfsmodel.  De hoogleraar sluit het interview af met een advies voor particuliere beleggers. Zij moeten hun portefeuilles zoveel mogelijk diversifiëren, want het is heel moeilijk te voorspellen welk bedrijf aan de top blijft.

De uitzending van NPO Radio 1, 7 februari 2022, is hier te beluisteren.