De persoonlijke missies van onze student-docenten

Student ambassadors sitting in a room at Microlab for a personal branding workshop
Alexander Santos Lima

Onze student-docenten, universiteitsstudenten die actief betrokken zijn bij onze initiatieven op basis- en middelbare scholen, spelen een belangrijke en centrale rol bij het succes van ons Academisch Outreach Programma. Naast trainingen bieden wij onze student-docenten ook regelmatig workshops die helpen bij hun werkzaamheden voor ons programma én in hun verdere loopbaan.

“De workshop heeft me laten zien hoe ik daadwerkelijk impact kan maken met wat ik tijdens mijn studie heb geleerd. Het heeft mijn passie aangewakkerd en me enthousiast gemaakt om het werkveld te betreden.” - Ladifa, student sociologie.

Tijdens de workshop Personal Branding van ontwerper, maker en ondernemer Leon Kranenburg, kregen onze student-docenten tips & tricks over hoe ze zich sterk en zelfverzekerd in de markt kunnen zetten, zowel tijdens als na hun afstuderen.

“Personal branding is hoe je je kunt onderscheiden van je concurrentie en je doelgroep kunt prikkelen,” zegt Leon, die tijdens de workshop het belang van authenticiteit benadrukt. “Uiteindelijk werken we altijd met mensen, en door op te vallen op jouw manier kun je daar je voordeel mee doen. Hoe beter jij weet wie je bent en waar je voor staat, hoe sneller je terechtkomt in omgevingen waar jouw kwaliteiten tot hun recht komen. Soms is het moeilijk om je positie in te nemen, zeker op plekken waar je je niet welkom voelt en bijvoorbeeld micro-agressies ervaart. Maar het is belangrijk om je niet klein te laten maken.”

Impact maken met je personal brand

Na de inspirerende introductie van Leon liet hij de student-docenten zelf aan de slag gaan met hun personal brand via vragen als: Waar en wanneer heeft je stem de meeste kracht? en Wat doe je al dat je een sterk voordeel geeft?

Het werd al snel duidelijk dat al onze student-docenten een sterke persoonlijke missie hebben die ze als professional nastreven. Voorbeelden hiervan zijn het inclusiever maken van het onderwijs, het beschermen van kinderen die met de wet in aanraking komen, zorgen voor een diverse opleiding Geneeskunde, en het veiliger maken van de GGZ voor jongeren van kleur.