De langetermijnrelatie met de Stichting KidsRights

Aartsbisschop Desmond Tutu, Philip Hans Franses (voormalig decaan Erasmus School of Economics), Marc Dullaert (Chair KidsRights Foundation), november 2014

Al meer dan tien jaar bundelen de internationale kinderrechtenorganisatie KidsRights Foundation en de Erasmus Universiteit Rotterdam hun krachten. Zo publiceerde Stichting KidsRights eerder deze maand in nauwe samenwerking met Erasmus School of Economics en het International Institute of Social Studies haar tiende jaarlijkse KidsRights Index.

Indrukwekkende conferentie met winnaars Kindervredesprijs en aartsbisschop Desmond Tutu

Afgelopen maandag vierde Stichting KidsRights de achttiende uitreiking van de Internationale Kindervredesprijs. De prijs werd uitgereikt aan de Japanse tiener Rena Kawasaki voor haar baanbrekende werk om meer jongeren te laten deelnemen aan politiek en maatschappij. Acht jaar eerder, toen de Erasmus Universiteit Rotterdam honderd jaar bestond, vierde Stichting KidsRights de tiende uitreiking van de Internationale Kindervredesprijs met een conferentie op campus Woudestein.

"Als we het verknoeien, zijn we klaar"

Deze conferentie, mede georganiseerd door de Economische Faculteitsvereniging Rotterdam (EFR), werd bijgewoond door eerdere winnaars van de Internationale Kindervredesprijs en door beschermheer van de prijs, wijlen aartsbisschop Desmond Tutu, die in december 2021 is overleden. Het publiek, bestaande uit honderden studenten en belangstellenden, kreeg de gelegenheid te debatteren over de vraag hoe je je kunt inzetten voor de rechten van het kind. Op de vraag hoe jonge mensen geïnspireerd kunnen blijven als ze ouder worden en teleurstellingen te verwerken krijgen, antwoordde Desmond Tutu: "Deze jonge prijswinnaars zijn geïnspireerd om de wereld beter te willen maken. Dat kan, maar ze hebben uw hulp nodig. Want dit is het enige thuis dat we hebben. Als we het verknoeien, is het gedaan met ons."

De jaarlijkse publicatie van de KidsRights Index

In nauwe samenwerking met de Erasmus School of Economics en het International Institute of Social Studies publiceerde Stichting KidsRights in 2013 haar eerste KidsRights Index, de enige wereldwijde ranglijst die jaarlijks meet hoe kinderrechten wereldwijd worden gerespecteerd en in hoeverre landen zich inzetten om de rechten van kinderen te verbeteren. Hij bestaat uit een ranglijst van alle VN-lidstaten die het VN-Kinderrechtenverdrag hebben geratificeerd en waarvoor voldoende gegevens beschikbaar zijn, vanaf 2022 maken in totaal 185 landen deel uit van de Index.

Klimaatverandering grootste rode draad

De KidsRights Index 2022 onthulde bij zijn tiende verjaardag dat er de afgelopen tien jaar geen significante vooruitgang is geboekt in de normen voor het leven van kinderen, terwijl de normen onder de laagst gerangschikte landen zelfs verder zijn gedaald. Klimaatverandering wordt genoemd als de grootste mondiale bedreiging voor de toekomst van kinderen, aangezien 1 miljard kinderen een extreem hoog risico lopen om negatief te worden beïnvloed, terwijl 920 miljoen kinderen al te maken hebben met waterschaarste en 820 miljoen kinderen in hoge mate worden blootgesteld aan hittegolven.

De jaarlijkse publicatie van de KidsRights Index komt uitgebreid in de media aan bod en bereikt wereldwijd meer dan 2,5 miljard mensen. In 2021 bereikte de Britse krant The Guardian meer dan 500 miljoen views. Het artikel met de titel 'Global report: 'disaster' looms for millions of children as WHO warns of second peak', meldde hoe miljoenen kinderen door de COVID-19 virus pandemie in extreme armoede terecht zouden komen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Ronald de Groot, Media & Public Relations Officer bij Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl, mobiele telefoon: +31 6 53 641 846.