De inflatie is op haar hoogste punt in 40 jaar

BNR Nieuwsradio
Casper de Vries
Erasmus School of Economics

Wat zijn de oorzaken van de hoge inflatie waarmee we worden geconfronteerd? En waarom is het zo moeilijk voor de Europese Centrale Bank om deze problemen aan te pakken? Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, bespreekt deze onderwerpen en meer in een interview met BNR Nieuwsradio (14 februari 2022).

Friedmans adagium

Het Nibud heeft aangetoond dat de beloofde koopkrachtverbetering van de Nederlandse overheid volledig zal verdwijnen door de oplopende inflatie. De inflatie heeft ertoe geleid dat we collectief armer zijn dan voorheen. Het interessante aan deze inflatie is dat deze niet voldoet aan het adagium van Friedman dat elke vorm van inflatie altijd een monetair verschijnsel is. Deze inflatie wordt namelijk vooral veroorzaakt door de stijgende energieprijzen en deels door COVID-gerelateerde economische steunmaatregelen.

Compensatie

De Vries stelt dat het moeilijk zal zijn om iedereen te compenseren, omdat deze inflatie iedereen in de samenleving negatief beïnvloedt. Bovendien kan het compenseren van iedereen leiden tot stagflatie, iets wat we in de jaren zeventig hebben meegemaakt. Wat wel kan worden beïnvloed, is de verdeling van de lasten. We zouden bijvoorbeeld bepaalde individuen kunnen compenseren die in verhouding tot anderen onevenredig hard zijn getroffen. De last van deze compensatie zal echter bovenop de reeds verloren koopkracht van andere individuen komen.

Centrale Bank buitenspel?

Aangezien Friedmans adagium niet opgaat, is het voor centrale banken erg moeilijk om deze hoge inflatie aan te pakken. De huidige inflatie wordt veroorzaakt buiten onze eigen economie, door stijgende energieprijzen. Het verhogen van de rente zal dus weinig impact hebben op de inflatie. De Vries benadrukt bovendien dat de Europese Centrale Bank eerst de huidige programma's voor het opkopen van activa dient af te bouwen, alvorens de rente te verhogen.

Casper de Vries, hoogleraar monetaire economie

De uitzending van BNR Nieuwsradio, 14 februari 2022, is hier te beluisteren.