De inflatie is lager, maar nog steeds te hoog

Ivo Arnold, Vice Dean and Professor of Economic Education at Erasmus School of Economics
Erasmus School of Economics

De inflatie daalt snel, van 14,5% afgelopen september naar 7,6% afgelopen januari. Vandaar dat er een discussie is ontstaan over de vraag of de ECB moet doorgaan op haar weg naar hogere rentetarieven. Ivo Arnold, hoogleraar monetaire economie aan Erasmus School of Economics, werpt in een recente blogpost (14 februari 2023) zijn licht op de huidige inflatie en het beleid van de ECB.

De rente blijven verhogen terwijl de inflatie afneemt, lijkt misschien onnodig. De hoogleraar stelt echter dat het verhogen van de rente nog steeds belangrijk is.

Kerninflatie

Ten eerste stelt hij dat de snelle daling van de inflatie een gevolg is van de sterke daling van de energieprijzen. Maar, zoals de professor opmerkt, de kerninflatie stijgt nog steeds en bedraagt momenteel ongeveer 7%. De kerninflatie is de inflatie gecorrigeerd voor de volatiele energieprijzen. Bovendien verwacht de ECB dat de inflatie tot minstens 2025 boven de streefinflatie van 2% zal blijven.

Reële en nominale rente

Ten tweede merkt Arnold op dat we moeten kijken naar de reële rente (nominale rente gecorrigeerd voor inflatie) in plaats van de nominale rente. Hij legt uit dat voor consumenten en bedrijven de reële rente bepalend is en niet de nominale rente. Een van de basisbeginselen van de economische theorie is dat de reële rente moet stijgen om de economie af te remmen en de stijgende inflatie een halt toe te roepen. Per saldo is de reële rente echter gedaald sinds de rente van de ECB minder is gestegen dan de kerninflatie. Dit basisprincipe wordt momenteel dus niet gerespecteerd.

Monetair en fiscaal beleid

Er gaan stemmen op die beweren dat verhoging van de rente de financiële stabiliteit in landen met hoge tekorten zal verslechteren. Hoewel Arnold deze mogelijkheid erkent, stelt hij dat de oplossing voor dit probleem vooral ligt in een gezond begrotingsbeleid in die landen. Hij benadrukt dat de ECB zich niet moet laten afleiden terwijl ze zich concentreert op haar belangrijkste beleid, het terugdringen van de inflatie.

De hoogleraar concludeert dat we onze strijd tegen de inflatie nog niet gewonnen mogen verklaren. De reële rente is laag, en regeringen blijven tekorten hebben. Met de ruim begrotingsbeleiden en een te laks monetair beleid zal het moeilijk zijn om de kerninflatie snel omlaag te brengen.

Ivo Arnold, hoogleraar monetaire economie

Voor het hele item, 14 february 2023, klik hier.